26. juli 2021
Undersiden af broen over Fuglegårdsvej reflekterer vejstøjen, når køretøjerne passerer, skriver Torben Damm i et debatindlæg. Privatfoto
Undersiden af broen over Fuglegårdsvej reflekterer vejstøjen, når køretøjerne passerer, skriver Torben Damm i et debatindlæg. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Disse simple tiltag kan afbøde den værste trafikstøj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Disse simple tiltag kan afbøde den værste trafikstøj
Villabyerne - 12. juni 2021 kl. 15:17
Af Torben Damm, Fuglegårdsvænget 8, Gentofte

Debatten om støjgener fra Lyngbyvej har budt på mange indspark fra borgere og politikere, som alle har udtrykt deres utilfredshed med, at den over 30 år gamle problematik ikke har fundet sin løsning endnu.

arrow Læs også: DEBAT: Ny infrastrukturaftale gavner Københavns Omegn

Der bydes ind med forskellige forslag, herunder mere effektive støjskærme, overdækning af vejen og nedsættelse af hastigheden.

Desværre omfatter det seneste trafikpolitiske udspil ikke øremærkede midler til håndtering af støjgenerne fra Lyngbyvejen.

Mens vi venter på diverse udspil fra den politiske front og Vejdirektoratet, så er der faktisk en række simple tiltag, man hurtigt og relativt billigt kan igangsætte for at afbøde de værste gener.

Først og fremmest, så start med at nedsætte hastigheden til 60 km/t for hele Lyngbyvejen. Så opnås en støjreduktion på cirka tre dB, som svarer til en oplevet dæmpning af støjen på cirka 30 procent.

Som sidegevinst forudser jeg, at ulykkesfrekvensen vil falde betragteligt. Det gælder særligt for den nordgående strækning frem mod udfletningen ved Brogårdsvej, som ofte er skueplads for et stort opbud af politi og redningsmandskab, der skal rydde op efter trafikuheld.

Dernæst kan der tages fat på at få reduceret den støj, som tilbagekastes af de opsatte støjskærme af glas og fra de beton- og ståloverflader, der omgiver vejen.

Støjskærmene, beton- og ståloverflader er ikke forsynet med lydabsorberende overflader.

Det medfører en forstærkning af støjen, når den tilbagekastes fra overfladerne, og den spredes diffust - også i højden.

Støj i højden opleves mere eller mindre generende alt efter vindretningen.

Miljøgevinsten bør også nævnes. En hastighedsnedsættelse fra 90 til 60 km/t vil nedsætte brandstofforbruget med 20-25 procent med deraf afledt mindre udledning af CO2 til atmosfæren.

Det er i øvrigt pudsigt, at der er opstillet støjskærme i glas. Det øger bare stressniveauet, når man ikke bare kan høre trafikken, men også se den fare forbi!

arrow Støjværn for 45,5 mio. kr. på vej langs motorvej
30. juni 2021 kl. 07:04 Opdateret: kl. 07:32
arrow Gentofte samler kræfterne for at råbe Christiansborg op
09. juni 2021 kl. 11:55 Opdateret: kl. 11:35
arrow Vil indsnævre stærkt trafikeret vej
16. april 2021 kl. 07:21 Opdateret: kl. 15:09
Glæder du dig til, at Tour de France kommer til Danmark i 2022
 

KONTAKT OS