23. september 2020
Vor læser giver her et rids af Kystvejens historik og tilbyder samtidig en forklaring på, at fartgrænsen er sat til 60 km/t. Arkivfoto: Hans Henrik Tholstrup
Vor læser giver her et rids af Kystvejens historik og tilbyder samtidig en forklaring på, at fartgrænsen er sat til 60 km/t. Arkivfoto: Hans Henrik Tholstrup
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Den historiske forklaring på fartgrænse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Den historiske forklaring på fartgrænse
Villabyerne - 10. august 2020 kl. 09:00
Af Finn Holm-Jørgensen, lokalhistoriker, Gamlehave Allé 2C, Charlottenlund
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kresten Bruuns læserbrev i Villabyerne nr. 30 giver mig anledning til at genopfriske læsernes erindring om Kystvejens historie.

arrow Læs også: DEBAT: Fartgrænse på Kystvejen

I 1930'erne forårsagede automobilets voksende popularitet umådelige trafikproblemer ad Strandvejen gennem Skovshoved, hvilket medførte overvejelser hos vejbestyrelsen, Københavns Amt, om at rydde den ene side af den gamle fiskerbebyggelse gennem fiskerlejet.

Imidlertid faldt planen om en omfartsvej 'Vandstrandvejen' som et led i Bellevueprojektet med Thorvald Stauning som bannerfører i hak, hvorfor Skovshoved undgik massakren.

'Vandstrandvejen', retteligt Kystvejen, er såledet udført som en omfartsvej, hvilket indebærer en gennemstrømning, som ikke opforder til at benytte Strandvejen gennem Skovshoved, og nedsættelse af hastighedsgrænsen udfra uvedkommende formål vil næppe nyde fremme hverken i Gentofte Kommunalbestyrelse eller Nordsjællands Politi.

Det må række, at fartgrænsen udfra sådanne uvedkommende formål blev nedsat fra 70 km/t til 60 km/t efter kommunens overtagelse af den hidtidige amtsvej.

Har debatten om sexisme taget overhånd?
 

KONTAKT OS