6. juni 2020
De tre poli­tikere kritiserer det politiske flertal i Region Hovedstaden. Modelfoto: Allan Nørregaard
De tre poli­tikere kritiserer det politiske flertal i Region Hovedstaden. Modelfoto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Bus og regionaltogs- besparelser i Region Hovedstaden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Bus og regionaltogs- besparelser i Region Hovedstaden
Villabyerne - 18. maj 2020 kl. 07:28
Af Henrik Thorup, Freja Södergran og Finn Rudaizky, DF-medlemmer i Region Hovedstaden.
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

"Regionen har en forpligtelse overfor borgerne til at sikre god kollektiv trafik på tværs af regionen, så vi kan holde fast i vores mål om at afhjælpe støj og trængsel på vejene. Og hvis ikke de kan det, så må de kaste håndklædet i ringen og erkende, at de ikke kan løfte opgaven," siger Gladsaxes borgmester, Trine Græse (S) til TV 2 Lorry.

Dansk Folkeparti er 100 procent enig med Trine Græse. Derfor stemmer DF imod de mange nedskæringer på busser og lokalbane. Der er tale om 10,2 millioner kroner i 2021 og derefter 15 millIoner kroner årlige besparelser fremover. Forringelserne af den offentlige trafik betyder store besværligheder for passagererne, men nedskæringerne betyder også, at man tvinger borgerne tilbage i bilerne.

Det medfører mere støj, forurening og trængsel i Region Hovedstaden. Mærkeligt, at det netop er Trine Græses partifæller i regionsrådet, med regionsformand Sophie Hæstorp Andersen i spidsen, som er frontkæmper i at skabe mere forurening.

Og endnu mere mystisk er det, at selverklærede "grønne" partier som SF, de radikale og Alternativet bakker socialdemokraterne op, mens LA, Venstre og de konservative også er med i det trafikfjendske flertal.

De partier havde nok ikke regnet med, at nedskæringerne fik så megen offentlighed, og partiernes bagland har protesteret kraftigt, men uden held.

Efter vores opfattelse er det usolidarisk at skære kollektiv trafik væk fra områder, blot fordi den ikke er økonomisk rentabel. Det bør tværtimod være et fælles ansvar, så ingen borgere lades i stikken.

Debatten har været usædvanlig hård, men også utroværdig. Hvad pokker ligner det, at de radikale, Venstre, de konservative, SF og S i regionsrådet, ustandselig har fortalt borgerne, at de bakker op om de mange protester fra borgere, borgmestre og kommuner, når de bag lukkede døre stemmer stik modsat af, hvad de prøver at bilde befolkningen ind.

Dertil kan lægges, at regionsformandens pressetjeneste, sørgede for, at flertallets politikere i en pressemeddelelse, fik mulighed for at begrunde deres synspunkt, men man "glemte" at spørge politikere fra de to partier, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, som stemte imod de mange bus- og lokalbanebesparelser.

Demokrati og fairness har ingen høj status i Region Hovedstaden. Hele farcen omkring unødvendige besparelser på kollektiv trafik har nået bunden. Der er nemlig penge til rådighed, men politikerne har prioriteret anderledes. Det tør de bare ikke sige.

Flertallets besparelser vedrører Lille Nord mellem Hillerød og Fredensborg, Gribskovbanen, 55E, 120, 380R, 390R, 250S, 40E, 400S og 350S.

Som borgmester Trine Græse (S) mener vi også, at det flertal af politikere, burde "kaste håndklædet i ringen".

Det kan ikke gå hurtigt nok - og helst før den 19. maj, hvor regionsrådet stemmer om de fatale og urimelige forringelser af kollektiv trafik.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?
 

KONTAKT OS