20. marts 2019
Vejdirektoratet afviser at sænke farten på motorvejene. Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Vejdirektoratet afviser at sænke farten på motorvejene. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Trafikstøj: Slagsmål om nedsat fart på motorveje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafikstøj: Slagsmål om nedsat fart på motorveje
Vestegnen - 22. februar 2019 kl. 13:38
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De skriver pænt til hinanden - men der er lodret uenige. Og de tre kommuner Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre synes på ingen måde det er rimeligt, at Vejdirektoratet har fejet ønsket om en nedsat hastighed på motorvejene for at reducere trafikstøjen, ud i rabatten.

arrow Læs også: Trafikstøj: Siger nej til fartnedsættelse på motorveje

Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre kommuner har ønsket at få sat hastigheden ned fra 110 kilometer i timen til 90 kilometer i timen på Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen og Motorring 3/Amagermotorvejen på strækningerne gennem Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre. Det ville nemlig give en billig reduktion af trafikstøjen, mener de tre kommuner.

Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre kommuner havde skrevet en ansøgning til Vejdirektoratet om nedsat hastighed. De tre kommuner begrundede ansøgningen med en relativ ny bekendtgørelse, hvor man i særlige tilfælde kan vedtage en lavere hastighedsgrænse alene af hensyn til at nedbringe trafikstøjen.

Vejdirektoratet har dog afvist ansøgningen fra de tre kommuner.

I svaret står der blandt andet:

»En målt reduktion af gennemsnitshastigheden på 20 km/h fra 110 til 90 km/h vil som udgangspunkt give en ændring i støjniveauet på ca. 2 dB. I praksis vil en støjreduktion som følge af en 90 km/h hastighedsbegrænsning kun være hørbar uden for myldretiderne på de berørte motorveje.

Det skyldes, at gennemsnitshastighederne i myldretiderne på motorvejene i de tre kommuner på grund af de store trafikstrømme generelt er væsentlig lavere end 110 km/h, typisk 80-90 km/h på Køge Bugt Motorvejen og 80-100 km/h på Holbækmotorvejen. På Amagermotorvejen er hastigheden helt ned til 50 km/h i morgenmyldretiden og 80-90 km/h i eftermiddagsmyldretiden. 35-50 % af trafikarbejdet på de berørte motorveje afvikles i myldretiderne.

Uden for myldretiderne er gennemsnitshastigheden 100-110 km/h på de nævnte motorveje. Her vil en ændring af hastighedsbegrænsningen fra 110 til 90 km/h - forudsat at der sker en reel hastighedsændring til 90 km/h - reducere støjniveauet 1-2 dB, men samtidig medføre ekstra rejsetid,« hedder det i svaret.

Vejdirektoratet gør også gældende, at bilisterne ikke vil respektere fartnedsættelsen til 90 kilometer i timen »uden et betydeligt kontroltryk i form af fartovervågning«.

I afslaget hedder det også:
»Tidligere analyser af hastighedsreduktioner på motorveje med henblik på at reducere trafikstøj viser, at de samfundsøkonomiske omkostninger i form af øget rejsetid kan forventes at være væsentligt højere end de gevinster, der ville kunne realiseres på støj og ulykker.«

Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre kommuner køber på ingen måde argumenterne.

I en ny henvendelse ønsker de tre kommuner, at Vejdirektoratet taget deres afslag op til ny revision.

Blandt andet fordi man i Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre mener, at Vejdirektoratet anvender forældede beregninger. Her er de nyeste forskningsresultater for den sundhedsmæssige og samfundsøkonomiske effekt af trafikstøj nemlig ikke indregnet som en omkostning - og det er derfor urimeligt at bruge denne måde at beregne på, siger de tre kommuner.

De tre kommuner kritiseret også Vejdirektoratet for alene at fokusere på fremkommelighed og højere hastigheder, og ikke gøre noget ved trafikstøjen, som i høj grad påvirker sundheden for tusindvis af borgere på Vestegnen.

»Det nævnes, at »Vejdirektoratet har med den fortsat stigende trafik fokus på at sikre og forbedre fremkommeligheden...«, men Vejdirektoratet har dog samtidigt også et ansvar for at håndtere støjen set i lyset af netop den stigende trafik. Hvis ikke Vejdirektoratet ønsker at benytte hastighedsnedsættelser af hensyn til fremkommeligheden, så bør Vejdirektoratet oplyse, hvad planerne er for de nævnte strækninger, hvor kommunerne har massive støjproblemer og ingen handlemuligheder. Der er netop udkommet en WHO-rapport, som aktualiserer en øget indsats mod trafikstøj. Det synes, at harmonere dårligt med Vejdirektoratets noget ensidige fokusering på fremkommelighed og højere hastigheder?« lyder det i svarbrevet fra Vallensbæk, Brøndby og Hvidovre kommuner.

Og så skyder de tre kommuner også argumenterne om den beregnede støjreduktion ned:

»Der argumenteres i brevet (fra Vejdirektoratet, red) for at støjreduktionen primært vil finde sted udenfor myldretiden og ikke være nævneværdig. En ændring i støjniveauet på ca. 2 dB skal dog ikke negligeres, da det reelt vil være en hørbar ændring. En støjreduktion udenfor myldretiden er bestemt relevant, idet den vil komme borgerne til gavn ift. nattesøvnen, hvor støj er særlig skadelig, samt hjælpe de borgere, der opholder sig hjemme/i haven eller færdes i områderne langs motorvejene udenfor myldretiden. Hvis hastighedsreduktionen primært har en effekt uden for myldretiden, så vil fremkommeligheden ligeledes ikke blive påvirket mærkbart. En hastighedsnedsættelse må omvendt kunne medvirke til en mere glidende og sikker trafik i perioder op til myldretiden,« lyder det fra de tre kommuner, som altså kæmper videre for at få nedsat hastigheden på motorvejene, for at reducere trafikstøjen.

arrow Tre kommuner vil sænke farten på motorveje
14. februar 2019 kl. 17:43 Opdateret: kl. 14:18
arrow Mindre trafikstøj: Sænk hastigheden på motorvejen
21. januar 2019 kl. 11:56 Opdateret: kl. 11:56
arrow Forslag: Sæt farten ned på motorvejen
15. november 2018 kl. 18:52 Opdateret: kl. 15:47