24. juni 2019
Nina Sørup og Frederik Helms er begejstrede for muligheden for at supplere undervisningen på Brøndby Gymnasium med deltagelse i foredrag og camps i Akademiet for Talentfulde Unge.
gallery icon

Se billedserie

Nina Sørup og Frederik Helms er begejstrede for muligheden for at supplere undervisningen på Brøndby Gymnasium med deltagelse i foredrag og camps i Akademiet for Talentfulde Unge.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Styrker de seje talenter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Styrker de seje talenter
Vestegnen - 14. februar 2019 kl. 13:51
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Brøndby Gymnasium bakker op om, at elever får mulighed for at blive endnu dygtigere gennem forskellige talentprogrammer.

»Det skal være lige så sejt at være dygtig til et fag som til fodbold.«

Med blandt andet disse ord søsatte undervisningsminister Merete Riisager en ny, national talentenhed. Der er fra 2019 og fire år frem afsat 65 millioner kroner til talentindsatsen.

På Brøndby Gymnasium er talentindsatsen en integreret del af hverdagen, både ude i klasserne og på gymnasiet som helhed.

Talentprogrammet hedder »Brøndby Modellen«, og skal styrke talenterne både fagligt og sportsligt.

- Vi støtter fuldt ud regeringens fokus på at styrke talenterne. Brøndby Modellen er udviklet til sportstalenter, der skal optimere både de faglige og sportslige kvalifikationer, men modellen kan også vendes på hovedet og målrettes elever, der ønsker et stærkere fagligt fokus side om side med det traditionelle gymnasieforløb, siger rektor på Brøndby Gymnasium Pia Sadolin.

Det er allerede nu muligt at søge om at blive en del af Brøndby Modellen i skoleåret 2019/20.

Nye talenter står på spring
Nina Sørup og Frederik Helms, der begge er elever i 2.g på Brøndby Gymnasium, er i fuld gang med at afprøve det faglige talent. De er begge optaget på Akademiet for Talentfulde Unge, som er både tidskrævende og fagligt udfordrende.

De føler, de får faglige oplevelser og viden, som de kan omsætte i den daglige undervisning og styrke det faglige udbytte.

Og nye talenter står allerede og tripper for at blive næste hold af talentfulde unge med særlige tilbud. Aktuelt er et hold elever, der er specielt sammensat efter deres spanskkundskaber, i gang med de indledende forberedelser til en skandinavisk sprogkonkurrence. ILcompetition er Skandinaviens største sprog- og kulturkonkurrence for elever, som læser moderne sprog (engelsk, fransk, spansk og tysk) på gymnasieniveau.

Idræt på A-niveau trækker
Ifølge rektor Pia Sadolin har omkring halvdelen af eleverne på Brøndby Gymnasium et særligt fokus på idræt.

Og som et af de få i landet tilbyder gymnasiet idræt på A-niveau. Det trækker. Det gør udsigten til Sportsbyen Brøndby også, påpeger rektor. Sportsbyen Brøndby er en plan om at samle både klubber, uddannelsesinstitutioner og virksomheder med fokus på sport, i et område omkring Brøndby Stadion.

- Og så glæder jeg mig til at kunne føje »innovationstalentet« til de øvrige talentprogrammer, så sport, faglighed og nye initiativer indenfor sundhed og idræt kan berige hinanden og gymnasiets elever, siger Pia Sadolin.

Selv om hun påpeger, at Brøndby Modellen taler lige ind i regeringens talentindsats, så er hun også kritisk over for processen.

- Jeg ville foretrække, at regeringen indstiller sit mange-årige besparelsesprojekt overfor gymnasierne, fremfor at lave lappeløsninger. Som sådan er initiativet udmærket, men de penge, der afsættes, batter ikke ret meget i forhold til de besparelser, vi har set i årevis på gymnasieområdet, og som lader til at skulle fortsætte, understreger Pia Sadolin og oplyser, at gymnasiets talentprogram er meget ressourcekrævende.