21. april 2021
Byggeleder Cihad Dönmez fra Hovedstadens Letbane på perronen på letbanens første station. Foto: Jørgen C. Jørgensen
gallery icon

Se billedserie

Byggeleder Cihad Dönmez fra Hovedstadens Letbane på perronen på letbanens første station. Foto: Jørgen C. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stor billedserie: En tur på letbane-perronen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stor billedserie: En tur på letbane-perronen
Vestegnen - 03. april 2021 kl. 18:46
Af Peter Erlitz

Det er solide sager, letbanens passagerer kommer til at gå og stå på, når de fra 2025 kan tage toget på en af letbanens 29 stationer.

arrow Læs også: Letbane: Skal regne med støj om natten

På den første station - Glostrup Ejby ved Nordre Ringvej - er perronerne nu lagt oven på det fundament, der er støbt i løbet af vinteren.

Perronerne udgøres af betonelementer, der hver vejer cirka 1,4 tons. Elementerne er støbt i Jylland, kørt til Glostrup på blokvogne, og er derefter hejst på plads med en stor mobilkran.

Hver af de to perroner på Glostrup Ejby Station bliver knapt 40 meter lange og 2,45 meter brede.

Letbanens stationer er som udgangspunkt ens og genkendelige, men stationerne bliver tilpasset lokalområdet. Nogle steder, som på Glostrup Ejby Station, er der sideperroner med sporene i midten, på andre stationer er perronerne samlet til en ø, som letbanetogene kører på hver sin side af.

Artiklen fortsætter under billedet

I lyst beton

Glostrup Ejby Station, der er placeret ved Nordre Ringvej omkring Ejbydalsvej, bliver letbanens første station, og erfaringerne herfra vil kunne bruges ved byggeriet af de øvrige stationer.

Den skal simpelthen fungere som prototype.

- Vi kan bruge erfaringerne fra Glostrup Ejby Station, når vi skal bygge de øvrige stationer. Blandt andet kan vi optimere forløbet, når byggeriet går fra en fase til en anden, og den ene entreprenør afleverer til den næste, forklarer byggepladsleder Cihad Dönmez fra Hovedstadens Letbane.

I dette tilfælde er det én entreprenør, der har foretaget alt »jordarbejdet«, fx har lagt kloakker, sørget for bundsikring, forberedt de tekniske installationer, og har støbt fundamentet, mens det er en anden entreprenør, der sørger for selve perrondækket, og er inde over de tekniske installationer, fx informationsstandere.

Artiklen fortsætter under billedet

Nu er rør, afløb, dræn, kabelbakker og de øvrige tekniske installationer skjult under perrondækket. Kun trækrør til el og data stikker op fra betonen.

Der mangler endnu at blive opsat halvtag, bænke, lys, håndlister, rejsekortstandere, infostander, passagerinformation og overgange mellem perron og terræn, trafikværn og alt det andet, som hører til en letbanestation.

Allerede nu får man dog et godt indtryk af, hvordan stationen kommer til at se ud.

Perronen bliver i lyst beton, og der er forberedt til såkaldte opmærksomheds -og sikkerhedszoner, som skal guide passagererne i almindelighed og blinde/svagtseende i særdeleshed, til ikke at komme for tæt på perronkanten i togsiden. Til den anden side vil der være et stålværn, der afslutter perronkanten.

Artiklen fortsætter under boksen

Lokal indpasning

For Hovedstadens Letbane er det en fordel af bygge prototypen på et blivende sted, for at se den indarbejdet i området på et så tidligt stadie som muligt. Det gælder blandt andet i forhold til stier, krydsning af letbanen mm.

Adgangen til letbanestationen sker i hver ende af perronen. På nogle stationer - blandt andet Glostrup Ejby Station - vil der i hver ende af stationen være en krydsning hen over sporene for fodgængere og cyklister.

Som noget særligt ved Glostrup Ejby Station, skal der i tilknytning til stationen være en såkaldt kiss-and-ride parkeringsplads, hvor biler kortvarigt kan holde ind og afsætte eller hente letbane-passagerer. Det er også planen, at der skal være et busstop ved stationen.

Artiklen fortsætter under billedet

Går det efter planen, vil Glostrup Ejby Station stå helt færdig inden sommerferien - som den første af de 29 letbanestationer.

Det varer nogle år, før det er muligt at teste stationen med letbanetog. Hovedstadens Letbane fortæller, at Glostrup/Ejby Station vil blive testet med tog i 2024.

Her vil det første tog vil blive trukket ud på strækningen og testet på strækningen mellem Glostrup Station og kontrol- og vedligeholdelsescenteret, der ligger i Glostrup på hjørnet af Nordre Ringvej og Ballerup Boulevard.

Fra den 21. april må eksempelvis restauranter åbne for servering udenfor og indenfor men med restriktioner. Er reglerne for at gå ud og spise og drikke for indviklede?