20. januar 2019
Tre borgmestre protesterer højlydt over forringelserne af S-togs driften på Vestegnen.
Tre borgmestre protesterer højlydt over forringelserne af S-togs driften på Vestegnen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skærer ned på S-tog: Tre borgmestre i højlydt protest

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skærer ned på S-tog: Tre borgmestre i højlydt protest
Vestegnen - 18. december 2018 kl. 07:59
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

- Vi bliver simpelthen nødt til at protestere højlydt.

arrow Læs også: S-togs forringelser: Minister foreslår møde med DSB

Og det gør de tre borgmestre fra Hvidovre, Brøndby og Rødovre i et brev til Folketingets transportudvalg.

Helle Adelborg (S), borgmester i Hvidovre, Kent Magelund (S), borgmester i Brøndby, og Erik Nielsen (S), borgmester i Rødovre, er godt og grundigt sure over, at DSB med den nye køreplan har forringet S-togs driften i de tre kommuner.

Det drejer sig om, at Linje E ikke længere stopper på Friheden Station i Hvidovre, og at Linje Bx ikke længere stopper på Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre stationer.

- Begge køreplansændringer forringer mærkbart den kollektive trafik for de borgere i vores kommuner, som dagligt er afhængig af disse to linjer, skriver de tre borgmestre til politikerne i Folketingets transportudvalg.

Brevet, der blev afsendt mandag, lyder sådan:

- Det bekymrer os stærkt, at DSB beslutter sig for at forringe S-togstrafikken i en tid, hvor vores kommuner i den grad er belastet af massiv trængsel på vejnettet, samtidig med, at der både fra centralt hold og i kommunerne arbejdes på at få så mange borgere som overhovedet muligt over i den kollektive transport.

- Det her er en klar forringelse af den kollektive trafik, og det berører tusindvis af borgere dagligt. Vi bliver simpelthen nødt til at protestere højlydt. De to omtalte S-togslinjer berører rigtig mange ansatte på de omkringliggende store arbejdspladser i vores kommuner, fx arbejder der tusindvis af mennesker på Avedøre Holme, Hvidovre Hospital, Politiskolen, kommunerne og i Sportsbyen i Brøndby, som er afhængige af den oprindelige køreplan for S-togslinjerne. Vores S-togsstationer er også trafikknudepunkter for bustrafikken, og rigtig mange buspassagerer skal videre med S-toget. Herudover har vi en bekymring omkring det nye superhospital, som ikke er stationsnært, og hvor mange dagpatienter, ansatte, pårørende mv. dagligt benytter sig af S-toglinjerne. En forringelse vil yderligere besværliggøre transporten til og fra hospitalet, hvilket mange allerede i dag klager over.

- En del borgere har allerede henvendt sig til os, og fortalt, at forringelserne besværliggør deres transport til og fra arbejde. Vi er bekymret for, at vores borgere mister tilliden til den kollektive transport, som et pålideligt alternativ til bilen. Borgerne skulle helst ikke vælge at købe en bil, så vi får endnu flere biler på vejene, og endnu mere støj, forurening og trængsel. Denne køreplansændring er derfor et klart tilbageskridt for den kollektive trafik.

- DSB har begrundet forringelsen af hyppigheden på fx Friheden Station med, at det drejer sig om nogle tekniske forhold, så andre problemer undgås. Det har været svært for os at gennemskue, hvorvidt disse tekniske udfordringer er den aktuelle barriere for at opretholde den oprindelige S-togshyppighed i timen. Uddybelse af denne forklaring har vi stadigvæk til gode hos DSB.

- Movia udtrykker også bekymringer. Vi citerer fra en mail fra Movia: »Set fra et bussynspunkt vil ændringen forventes at give færre passagerer i busserne, der betjener S-togsstationerne«.

- Vejdirektoratet har i en ny undersøgelse konkluderet, at trængslen igennem de sidste fem år er steget med mere end 27 procent på de mest trafikerede motorvejsstrækninger. De mest befærdede motorvejsstrækninger er i Hovedstadsområdet, og denne udvikling fortsætter. Den øgede trafikmængde forplanter sig på vejnettet i vores kommuner. Og skal denne udvikling stoppes, er vejen frem - ikke øgede forringelser af den kollektive trafik - men netop styrkelse af den kollektive trafik.

Sådan lyder det i brevet fra de tre borgmestre, og det landet i Folketingets elektroniske postkasser dagen før transportministeren er kaldt i samråd om sagen.

Det er de to Vestegns-politikere Morten Bødskov (S) og Mikkel Dencker (DF), der har kaldt transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd om netop denne sag.

Morten Bødskov vil rulle køreplanændringerne tilbage:

- Jeg forstår simpelthen ikke, at Linje Bx og Linje E ikke længere skal stoppe på stationerne i Hvidovre, Friheden, Rødovre og Brøndbyøster. Det er helt galt. Vestegnen er i vækst. Nye boligområder skyder op. Tusindvis flytter til i disse år. Et nyt såkaldt superhospital er næsten færdigt. Et kæmpe erhvervsområde er under udvikling og stadig flere passagerer benytter sig af S-togene til og fra arbejde eller skole. Det er en succes, fastslår Morten Bødskov.

- Onsdag morgen har jeg og Mikkel Dencker kaldt transportministeren i samråd i Folketingets transportudvalg. Jeg håber, at Socialdemokratiet sammen med Dansk Folkeparti kan samle flertal, så ministeren og DSB forstår alvoren og ændrer nedskæringsplanerne, så Linje Bx og Linje E igen stopper på stationerne i Hvidovre, Friheden, Rødovre og Brøndbyøster, tilføjer han.

arrow Politisk flertal imod S-togs forringelser
19. december 2018 kl. 07:01 Opdateret: kl. 07:01

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk