20. september 2019
Det er hårdt arbejde at anlægge vikingevejen. Her er det børn fra Glostrup, der er i gang. Foto: Jørgen C. Jørgensen
gallery icon

Se billedserie

Det er hårdt arbejde at anlægge vikingevejen. Her er det børn fra Glostrup, der er i gang. Foto: Jørgen C. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billeder: Håndbygget vikingebro på hundrede tons

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se billeder: Håndbygget vikingebro på hundrede tons
Opdateret 12. september 2019 kl. 11:21
Vestegnen - 12. september 2019 kl. 11:07
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Fredag den 13. september åbner vikingebroen og -vejen mellem Vikingelandsbyen i Albertslund og Kroppedal Museum i Taastrup. Der er tale om solidt håndarbejde på vikingemanér, som nu gør det muligt at krydse Store Vejleådalen uden at få våde fødder.

arrow Læs også: Vikingefest ved åbning

Der bliver - naturligvis - spillet vikingemusik, når vikingebroen og -vejen mellem Albertslund og Taastrup åbner officielt fredag den 13. september. Og her er alle velkomne til fest for verdens længste vikingebro.

Et imponerende bygningsværk, som det har taget små tre år at bygge. På hver side af den 100 meter lange bro, opført i solidt egetræ, er der bygget lige så solide ramper som forbindelse mellem broen og vikingevejen. Tilsammen er der tale om 800 meter vikingebro og -vej, som forbinder Vikingelandsbyen i Albertslund og Kroppedal Museum i Taastrup.

Brobygning

De to kulturinstitutioner har haft et tæt samarbejde i Vikingebro-projektet. Man kan med god ret hævde, at der på mange punkter har været tale om brobygning.

Kroppedal Museum og Vikingelandsbyen i Albertslund har i aktiviteter, udstillinger og undervisningsforløb haft et tæt samarbejde. Brobygning har der også været mellem de professionelle håndværkere og de mange skoleelever og frivillige, som har deltaget i byggeriet af vikingebroen og -vejen.

Billede

Teknik fra vikingetiden

Byggeriet er for en stor del sket med den teknik og de redskaber, som vikingerne havde for cirka 1000 år siden.

- Op mod 65 procent af byggeriet er foregået helt autentisk, som vikingerne ville have bygget. Professionelle, skolebørn og frivillige har hugget træstolper og planker til med værktøj fra vikingetiden, og broens stolper, der hver vejer 250-300 kilo er transporteret og sat ned ved hjælp af de metoder, som vikingerne havde, forklarer Klaus Mynzberg, der er leder af Vikingelandsbyen i Albertslund, og Mads Thernøe, der er leder af Kroppedal Museum.

Vikingernes veje

Da Søndagsavisen Vestegnen får et smugkig på verdens længste vikingebro, er det en skoleklasse fra Glostrup, der er i gang med at arbejde på vikingemanér. De er ved at anlægge en del af vikingevejen, og det foregår med håndkraft, når trækanterne skal hamres på plads, tynde grene skal lægges i bunden, og sten skal lægges på plads ovenpå.

Foruden selve træbroen, der inklusive ramperne er 140 meter lang, så består projektet også af en vikingevej, der vil forbinde Albertslund og Taastrup. Her kan man opleve flere forskellige former for typiske vikingeveje - fra den såkaldte »hulvej«, dannet som en naturlig fordybning i landskabet, og til brostensvejen efter romersk inspiration.

Billede

Læring og praktisk arbejde

Et af målene med Vikingebro-projektet har været at skabe undervisningsforløb, og skoleeleverne fra Glostrup er absolut ikke de eneste, som har deltaget i byggeriet. Inden projektet er helt færdigt, vil knapt 7.000 skolebørn have bygget løs som små vikinger. De fleste kommer naturligt nok fra Albertslund og Høje-Taastrup kommuner, men en hel del fra andre kommuner på Vestegnen har også deltaget, blandt andet mange fra Ishøj, Vallensbæk og Glostrup.

Skoleeleverne har ikke alene lært om vikingetiden og stiftet bekendtskab med vikingehåndværk, de har også kunne bruge andre fag i praksis. Fx er der masser af regning, matematik og naturfag i selve brokonstruktionen.

Foruden skolebørnene, så har små 80 frivillige deltaget i projektet. Nogle har syet vikingetøj, andre har hugget og formet stolper og planker.

Tre fuldtidsansatte håndværkere har været fast på Vikingebro-projektet - dels for at bygge, dels for at formidle.

Solidt arbejde

Vikingebroen over Store Vejleådalen er - i lidt mindre format - en rekonstruktion af vikingekongen Harald Blåtands svellebro i Ravning Enge syd for Jelling, som stammer fra år 980, men ikke eksisterer længere.

I Vestegnsudgaven hen over Store Vejleådalen bæres broen af 126 egetræsstolper på hver 30 gange 30 centimeter. Hver stolpe er sat halvanden meter ned i jorden. Selve broen består af ti centimeter tykke egetræsplanker, der hviler oven på de godt 600 kilo tunge spærdragere. Der er med andre ord tale om solide sager.

- Vi skønner, at der er gået omkring 100 tons træ - i færdighugget tilstand - til byggeriet af broen, oplyser Klaus Mynzberg og Mads Thernøe.

Broen ligger cirka 1,70 meter over fast grund, så der skal være usandsynlig meget vand i Store Vejleå, før det er umuligt at gå tørskoet mellem Albertslund og Taastrup.

Spændende historier

Selv om den officielle åbning af broen markerer en milepæl i Vikingebro-projektet, så slutter det først til nytår.

Formidlingen af vikingetiden på Vestegnen vil dog fortsætte, med alle de spændende historier, der er at fortælle.

Broen giver dog nye muligheder - nu kan man gå hen over verdens længste vikingebro, og fx besøge Kroppedal Museums udstilling »Hver dag er en kamp - en udstilling om mennesket i vikingetiden«.

Udgangspunktet er en fortælling om vikingefamilien Astrid og Erik og deres børn, baseret på den den fascinerende animationsfilm »År 805«, som vises på store skærme i udstillingens rum. Og som publikum kan man så at sige blive en del af vikinge-universet - man kan sætte sig på Astrid og Eriks seng fx.

Det er tømrerne og håndværkerne fra Vikingebro-projektet, der har skabt et livagtigt miljø, så publikum selv bliver en del af fortællingen.

Vikingebro-projektet er støttet af Nordea-fonden, Friluftsrådet, Albertslund Kommune og Høje-Taastrup Kommune, og Danmarks Historien i Vestskoven.