21. januar 2019
På virksomhedsbesøget deltog blandt andet Brøndbys borgmester Kent Max Magelund, Morten Bødskov, Mikkel Dencker, Øland Ventilation, Saint-Gobain, Velfac, Ramböll og projektorganisationen Gate 21.
gallery icon

Se billedserie

På virksomhedsbesøget deltog blandt andet Brøndbys borgmester Kent Max Magelund, Morten Bødskov, Mikkel Dencker, Øland Ventilation, Saint-Gobain, Velfac, Ramböll og projektorganisationen Gate 21.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan kan trafikstøj også bekæmpes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan kan trafikstøj også bekæmpes
Vestegnen - 15. december 2018 kl. 14:39
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der var fokus på bekæmpelse af trafikstøj inde i boligerne, da Vestegns-politikere tog på virksomhedsbesøg i Brøndby.

Renovering af boliger og især etageejendomme er en oplagt men overset lejlighed til at tænke støjsikring ind som en del af den samlede løsning.

Derfor var virksomheder, folketingspolitikere og borgmestre samlet til virksomhedsbesøg og en snak om, hvordan man får sat mere fokus på mulighederne.

Og der var skruet helt op for diskussionslysten, da folketingspolitikerne Mikkel Dencker (DF) og Morten Bødskov (S) var på besøg hos Øland Ventilation i Brøndby. De to politikere udgør en del af Vestegnens Trafikforum - populært kaldet Vestegnens Trafikmafia - der er en tværpolitisk gruppe af folketingspolitikere, som arbejder for flere midler til bekæmpelse af trafikstøj på Vestegnen.

De seneste måneder har trafikstøjen fået stort politisk og folkelig opmærksomhed, men hvor debatten ofte kredser om løsninger ved støjkilden i form af støjskærme og lignende, var der ved virksomhedsbesøget fokus på, hvad der kan gøres ved trafikstøjen inde i boligen.

Stor effekt for små penge

Besøget var arrangeret i et samarbejde mellem Gate 21, Vestegnens Trafikforum, Øland Ventilation samt moderselskabet Saint-Gobain, som er en af verdens største producenter af byggematerialer med et stort fokus på miljø og bæredygtighed.

Med til mødet var også vinduesproducenten Velfac, som viste eksempler på, hvor stor en effekt man kan få for små penge, når man tænker støjbekæmpelse ind i en allerede planlagt udskiftning af vinduer i boligen.

For en samlet merpris i størrelsesordenen 500 kroner kan man for eksempel vælge støjdæmpende vinduer i en typisk tre-værelses lejlighed, frem for vinduer med en traditionel glassammensætning og opnå 5 dB mindre støj i boligen. For en effekt på 7 dB vil omkostningerne typisk løbe op i 1500-2000 kroner. En beskeden merpris, når man tager i betragtning, at en reduktion i støjen på 5 dB vil opleves som en markant forskel, mens en reduktion på 10 dB vil opleves som en halvering af lydniveauet - og en forbedring som gælder i hele bygningens levetid.

- Problemet er blot, at vi sjældent oplever at bygherren vælger at betale ekstra for støjdæmpende foranstaltninger, der rækker ud over minimumskravene. Samtidig gælder grænseværdierne kun for nybyggeri, og ikke for renoveringer, hvor der faktisk kan opnås stor effekt for små midler, fortalte John Christian Asmussen, projektsalgsdirektør i Velfac, som derfor vil hilse et eventuelt øget fokus velkommen:

- De af WHO dokumenterede følgevirkninger af trafikstøj bør drive behovet hos bygherren og også øge kravene fra de involverede myndigheder. Når efterspørgslen øges, så skal innovationen i branchen nok følge med, lød opfordringen fra John Christian Asmussen.

Opmærksomhed på støj

Den opfordring blev vel modtaget hos Vestegnens Trafikforum, som samtidig måtte medgive, at problemstillingen omkring støj hidtil ikke har fyldt meget hos kollegerne på Christiansborg:

- Jeg tror ikke, det helt er slået igennem endnu hos de andre trafikpolitikere, hvor vigtigt et emne støjen er, så det er lidt op ad bakke stadigvæk. Men jeg fornemmer, at der kommer gradvis større forståelse for det - og derfor er det også vigtigt med en vedholdende indsats, hvor vi bliver ved med at italesætte både udfordringer, løsninger og statens rolle i at være med til at løse problemet, lyder det fra Mikkel Dencker (DF).

Den holdning deles af Kent Max Magelund (S), borgmester i Brøndby Kommune, som også deltog i virksomhedsbesøget. Her har man netop lavet en støjhandlingsplan, som blandt andet omfatter støjdæmpende asfalt og en sænkelse af hastigheden på private veje. Man er samtidig ved at undersøge, hvordan man kan lave nogle små afskærmede udearealer, hvor det er rart at opholde sig:

- Vi har i Brøndby Kommune naturligvis været meget koncentreret om støjen udenfor boligerne, for det er den udendørs støj, der især plager borgerne her i kommunen. Men jeg synes, det har været meget interessant at høre, hvordan man også kan dæmpe støjen ved hjælp af byggeriet. Og med de kommende byggeprojekter i Sportsbyen, Kirkebjerg-området og Brøndby Strand kommer vi til at tænke i muligheder for at skabe gode byrum og boliger, med fokus på blandt andet støj de næste mange år, lyder det fra Kent Max Magelund.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk