24. november 2020
Antallet af personskadeulykker på Vestegnen er stigende.
Antallet af personskadeulykker på Vestegnen er stigende.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Så galt er det gået i trafikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Så galt er det gået i trafikken
Vestegnen - 25. oktober 2020 kl. 14:19
Af Peter Erlitz

Antallet af personskadeulykker på Vestegnen er stigende.

Seks personer mistede livet i trafikken her i området i løbet af 2019, mens 89 kom alvorligt til skade og 27 kom lettere til skade.

Dermed går det den forkerte vej. Det er simpelthen blevet farligere at færdes i trafikken på Vestegnen.

Ser man på antallet af personskade-ulykker per 10.000 indbyggere, så var det sidste år på 4,83 - det højeste de seneste fem år.

Det viser de nyeste tal fra Vejdirektoratet. Her har man kortlagt trafikulykkerne - dog med de begrænsninger, der er. Der er nemlig "kun" tale om politiregistrerede ulykker, og det er vurderingen, at der er et mørketal af ulykker rundt om på vejene, som ikke kommer til politiets kendskab - primært mindre alvorlige ulykker.

Personskadeulykker på Vestegnen
  • Tallene viser for hver kommune antallet af dræbte / alvorligt tilskadekomne / lettere tilskadekomne i 2019. Tallet yderst til højre er antallet af dræbte og tilskadekomne per kilometer offentlig vej.
  • Albertslund: 0 / 12 / 1 / 0,17
  • Brøndby: 3 / 16 / 3 / 0,19
  • Glostrup; 1 / 8 / 0 / 0,10
  • Hvidovre: 1 / 22 / 7 / 0,17
  • Høje-Taastrup: 1 / 19 / 7 / 0,14
  • Ishøj: 0 / 4 / 2 / 0,07
  • Rødovre: 0 / 7 / 5 / 0,13
  • Vallensbæk: 0 / 1 / 2 / 0,04
Positive elementer

Selv om det generelle billede er, at der sker flere personskade-ulykker på Vestegnen, så er der også mere positive elementer i Vejdirektoratets rapport.

Det er velkendt, at de unge mellem 18-24 år er overrepræsenteret i ulykkes-statistikkerne. Tallene viser dog, at det er knapt så slemt på Vestegnen som på landsplan. De 18-24-årige udgør 9 procent af befolkningen på Vestegnen, og denne aldersgruppe udgjorde 13 procent af de dræbte og tilskadekomne i 2019. På landsplan er befolkningsandelen den samme, men her udgjorde de 18-24-årige 17 procent af de dræbte og tilskadekomne.

På Vestegnen er andelen af spiritusulykker meget lavere end på landsplan. På Vestegnen udgjorde spiritusulykker 5 procent af alle personskadeulykker, mens det på landsplan var 10 procent.

Personskadeulykkerne inddeles i forskellige kategorier.

Langt den største del af personskadeulykkerne er krydsulykker, efterfulgt af fodgængerulykker, svingningsulykker og bagendekollisioner. Kategorierne frontalkollisioner og parkeringsulykker ligger lavest.

Tallene viser i øvrigt, at på Vestegnen udgjorde mænd 58 procent af de dræbte og tilskadekomne.

Store forskelle

Ser man på de enkelte kommuner på Vestegnen, så er der store forskelle - også fra det ene år til det andet. Det hænger blandt andet sammen med vejnettet i de enkelte kommuner, og at der er en vis grad af tilfældighed, når ulykkerne sker.

Hvis man opgør antallet af dræbte og tilskadekomne per kilometer vej, så ligger både Vallensbæk, Ishøj og Glostrup lavt, mens Brøndby, Albertslund og Hvidovre ligger relativ højt.

Når man registrerer personskader i forbindelse med ulykker, så bruges personskader om skader, der kræver behandling på hospital, læge eller tandlæge. Alvorligt tilskadekomne har fået skader som fx kranie- eller knoglebrud, hjernerystelse, læsioner af brystkasse, rygsøjle eller nakke, samt svære forstuvninger. Lettere tilskadekomne har fået mindre alvorlige skader, som kræver behandling hos læge eller tandlæge. Mindre hudafskrabninger, små snitsår eller små "blå mærker" betragtes ikke som tilskadekomst.

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?