11. december 2018
Maria Durhuus, Morten Bødskov og Mikkel Dencker var i begyndelsen af november ved Friheden Station for at tale med passagererne om konsekvenserne af DSBs nedskæringer. Transportministeren har endnu ikke svaret på deres spørgsmål, så nu bliver ministeren kaldt i samråd. Foto: Kenn Thomsen
Maria Durhuus, Morten Bødskov og Mikkel Dencker var i begyndelsen af november ved Friheden Station for at tale med passagererne om konsekvenserne af DSBs nedskæringer. Transportministeren har endnu ikke svaret på deres spørgsmål, så nu bliver ministeren kaldt i samråd. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: S-tog forringes: Minister i samråd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

S-tog forringes: Minister i samråd
Vestegnen - 06. december 2018 kl. 16:23
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De to folketingspolitikere fra Vestegnen, Morten Bødskov (S) og Mikkel Dencker (DF) har mistet tålmodigheden med transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Nu kalder de ministeren i samråd, for at få svar på en række spørgsmål om, at S-togs Linje E fra på mandag ikke længere stopper på Friheden Station. Disse spørgsmål blev stillet den 9. november, men transportministeren har endnu ikke svaret.

Det er imidlertid ikke »kun« passagererne på Friheden Station, der fra på mandag den 10. december rammes af forringelser.

Det gælder også passagererne på Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre stationer.

Den nye S-togs køreplan indebærer nemlig, at Linje Bx ikke stopper på strækningen mellem Glostrup og Danshøj, og det vil betyde en mærkbar forringelse i myldretiden på de tre stationer Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre.

Morten Bødskov og Mikkel Dencker har stillet disse spørgsmål:

»Agter ministeren at følge den store lokale modstand fra borgerne i Hvidovre Kommune mod DSBs planer om at nedlægge S-togslinje Es stop på Friheden Station og pålægge DSB at ændre beslutningen, så S-togslinje Es stop ved Friheden Station fastholdes?«

»Agter ministeren på tilsvarende vis, at pålægge DSB at ændre beslutningen om at nedlægge Linje Bx´s stop på S-togstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, så også disse stop fastholdes?«

- Det er helt grotesk, at DSB planlægger forringelser på S-togene på Vestegnen. DSB nye køreplan forringer den kollektive trafik markant. Særligt linjerne E og Bx bliver hårdt ramt. Det er helt uhørt, lyder det fra Morten Bødskov.

- Vestegnen er i stor vækst. Det næste tiår forventes tusindvis af nye indbyggere. Boliger i stor stil skyder op, nye erhvervsområder udvikles og behovet for kollektiv trafik er stødt stigende. Derfor er nedlæggelser af stop den helt forkerte vej at gå, tilføjer han.

- Jeg bor selv i Rødovre, og benytter jævnligt S-togene til og fra Christiansborg. I forvejen er det godt trængt, og i myldretiden er der meget tæt pakket. Når DSB planlægger så massive forringelser vil det kun blive værre. Det går simpelthen ikke, understreger Morten Bødskov.

Han har nu, sammen med Dansk Folkepartis Mikkel Dencker, indkaldt ministeren i samråd i transportudvalget for at få sat en stopper for forringelserne.

- Det er vores håb, at ministeren nu kan se skriften på væggen, og ændrer DSBs beslutning. Vi mener, at det er en forkert beslutning. Derfor skal den stoppes. Det er en markant forringelse af den kollektive trafik. Det vil være et svigt af Hvidovre og Vestegnen, siger Morten Bødskov

Sammen med folketingskandidat Maria Staghøj Durhuus (S) har Morten Bødskov og Mikkel Dencker øget presset på ministeren for at få ham til at sætte en stopper for DSBs planer. De tre lokalpolitikere stod for få uger siden skulder ved skulder og delte pjecer ud til passagererne ved Friheden Station. Budskabet var klart: Nej til nedlæggelse af Linje Es stop på Friheden Station stod der på pjecerne.

I den forbindelse udtalte Morten Bødskov:

- Det virker helt grotesk, at borgerne i Hvidovre skal opleve så voldsomme forringelser i S-togsdriften fra Friheden Station. Passagerantallet stiger. Stationen er et trafikknudepunkt ikke bare for Hvidovre, men for store dele af Vestegnen. Hver dag benytter tusindvis af borgere stationen og Linje E som transport til og fra arbejde og som forbindelse til den øvrige kollektive trafik, siger Morten Bødskov.

Også Mikkel Dencker har svært ved at forstå DSBs planer;

- Hvidovre oplever i disse år en markant vækst. Nye boligområder er på vej, og mange familier flytter til. Vi har brug for mere og bedre kollektiv trafik. Ikke mindre og dårligere udbud. Og med det store projekt om nye boliger ved Frihedens Stationscenter virker beslutningen helt tosset, sagde Mikkel Dencker.

Et knudepunkt
Hvidovre Kommune har allerede, uden held, forsøgt at få DSB til at opgive forringelserne på Friheden Station.

Den nye køreplan betyder, at Linje A fra på mandag den 10. december ikke vil stoppe på Friheden Station. Det indebærer, at man vil gå fra 12 til 6 S-tog i timen.

Friheden Station fik tilbage i 2012 øget betjeningen, så stationen i dag både betjenes af linjerne A og E. Hos DSB var det forventningen, at det ville medføre markant flere rejsende på stationen. Imidlertid har væksten på Friheden Station kun været på 8 procent siden stationen fik øget betjeningen, mens den generelle vækst på S-banen i samme

periode har været på 12 procent. Den øgede betjening har således ikke givet den forventede vækst i antallet af rejsende på stationen, lyder konklusionen hos DSB.

Omvendt mener Hvidovre Kommune, at DSB med sin beslutning foretager en markant forringelse af den kollektive trafik i Hvidovre.

Friheden Station er kommunens vigtigste trafikale knudepunkt, der betjenes af buslinjerne 8A, 132, 137, 139, samt 200S der blandt andet kører til et af Danmarks største erhvervsområder Avedøre Holme samt Hvidovre Hospital.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk