17. november 2018
Maria Durhuus, Morten Bødskov og Mikkel Dencker var fredag ved Friheden Station for at tale med passagererne om konsekvenserne af DSBs nedskæringer. Foto: Kenn Thomsen
Maria Durhuus, Morten Bødskov og Mikkel Dencker var fredag ved Friheden Station for at tale med passagererne om konsekvenserne af DSBs nedskæringer. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rystet over forringelse af S-tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rystet over forringelse af S-tog
Vestegnen - 06. november 2018 kl. 07:13
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De lokale politikere i Hvidovre Kommune er rystede over, at DSB vil fjerne S-togs linje E fra Friheden Station, når en ny køreplan træder i kraft omkring årsskiftet.

De lokale protester har dog ikke hjulpet.

Nu ender sagen hos transportministeren.

De lokale folketingsmedlemmer, socialdemokraten Morten Bødskov og Dansk Folkepartis Mikkel Dencker beder nu transportminister Ole Birk Olesen om at sætte en stopper for DSBs nedlæggelse af linje Es stop på Friheden Station.

- Det virker helt grotesk, at borgerne i Hvidovre skal opleve så voldsomme forringelser i S-togsdriften fra Friheden Station. Passagerantallet stiger. Stationen er et trafikknudepunkt ikke bare for Hvidovre, men for store dele af Vestegnen. Hver dag benytter tusindvis af borgere stationen og linje E som transport til og fra arbejde og som forbindelse til den øvrige kollektive trafik, siger Morten Bødskov, som er valgt for Socialdemokratiet på Vestegnen til Folketinget.

- Transportministeren må simpelthen få stoppet denne markante forringelse. Det er hans opgave, tilføjer Morten Bødskov.

Helt tosset af DSB

Friheden Station er et knudepunkt for den kollektive trafik i Hvidovre og for store dele af Vestegnen, og det undrer Mikkel Dencker, at DSB laver så markante forringelser af den kollektive trafik.

- Hvidovre oplever i disse år en markant vækst. Nye boligområder er på vej, og mange familier flytter til. Vi har brug for mere og bedre kollektiv trafik. Ikke mindre og dårligere udbud. Og med det store projekt om nye boliger ved Frihedens Stationscenter virker beslutningen helt tosset, siger Mikkel Dencker, der også er viceborgmester i Hvidovre.

Maria Staghøj Durhuus, der er folketingskandidat i Hvidovre og medlem af kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet, har længe fulgt sagen og er dybt forundret over DSBs beslutning. Hun er glad for, at sagen nu rejses i Folketinget.

- Det er kun når vi står sammen på Vestegnen, at vi flytter noget. Det er godt, at Morten Bødskov og Mikkel Dencker nu rejser sagen over for ministeren. Vi skal ikke finde os i forringelserne, og jeg håber, at ministeren sætter DSB på plads, så linje E stadig stopper på Friheden Station, siger Maria Staghøj Durhuus.

Spørgsmål til ministeren

Morten Bødskov, Mikkel Dencker og Maria Staghøj Durhuus har sammen formuleret en række spørgsmål til ministeren, som Morten Bødskov nu stiller i Folketinget. Spørgsmålene lyder blandt andet:

Ministeren bedes redegøre for passagerudviklingen på Friheden Station.

Ministeren bedes redegøre for om han agter at sætte en stopper for planerne om at Linje E ikke længere skal stoppe ved Friheden Station?

Ministeren bedes redegøre for om han mener, at en nedlæggelse af Linje Es stop på Friheden Stadion lever op til Folketingets udtalte ønsker om at sikre et ordentlige udbud af kollektiv trafik i områder med stor vækst?

Det er uacceptabelt

Hvidovre Kommune har allerede, uden held, forsøgt at få DSB til at opgive forringelserne på Friheden Station.

Hvis planerne føres ud i livet, vil det betyde, at kun linje A kommer til at stoppe på Friheden Station. Det indebærer, at man vil gå fra 12 til 6 S-tog i timen.

Friheden Station fik tilbage i 2012 øget betjeningen, så stationen i dag både betjenes af linjerne A og E. Hos DSB var det forventningen, at det ville medføre markant flere rejsende på stationen.

Imidlertid har væksten på Friheden Station kun været på 8 procent siden stationen fik øget betjeningen, mens den generelle vækst på S-banen i samme periode har været på 12 procent. Den øgede betjening har således ikke givet den forventede vækst i antallet af rejsende på stationen, lyder konklusionen hos DSB.

Omvendt mener Hvidovre Kommune, at DSB med sin beslutning foretager en markant forringelse af den kollektive trafik i Hvidovre.

Friheden Station er kommunens vigtigste trafikale knudepunkt, der betjenes af buslinjerne 8A, 132, 137, 139, samt 200S der blandt andet kører til et af Danmarks største erhvervsområder Avedøre Holme samt Hvidovre Hospital.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk