19. januar 2018
Her er iPad?en ikke til underholdning eller pacificering. Børnene er i gang med at lege og løse udfordringer, der kræver, at de lærer grundlæggende programmering. Foto: Eskil Frøding
gallery icon

Se billedserie

Her er iPad?en ikke til underholdning eller pacificering. Børnene er i gang med at lege og løse udfordringer, der kræver, at de lærer grundlæggende programmering. Foto: Eskil Frøding
Foto: Photographer: Eskil Froding
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Robotter løs i børneinstitution

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Robotter løs i børneinstitution
Vestegnen - 12. december 2017 kl. 06:55
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvilke kompetencer skal børn have for at være forberedt på den fremtid, de bevæger sig ind i?

Det spørgsmål har været centralt i »Makerspace«-projektet i børneinstitutionen Syvhøjvænge i Vallensbæk.

Et Makerspace er et slags kreativt værksted for digital teknologi, og de seneste måneder har pædagoger og børn i Syvhøjvænge begivet sig ind i netop sådan en verden, hvor digital teknologi anvendes kreativt og innovativt i dagligdagen.

Projektet er bygget op omkring tre kerneområder.

For det første »maker-området«, hvor der laves fysiske produktioner, blandt andet med en 3D-printer. Børnene har mulighed for at blive scannet, og de kan derefter printe en 3D-figur af sig selv, som så kan indgå i anden leg.

For det andet handler det om programmering. Her skal børnene løse problemer ved at nedbryde dem til mindre, og mere overkommelige, delproblemer - det som it-professionelle kalder dekomposition.

Og det tredje kerneområde er arbejdet med medier, det vil sige lyd, billeder og video. Her indgår også brugen af green-screen, hvor børnenes fantasi stimuleres ved at skabe historier i en virtuel verden.

I den daglige praksis er der dog ikke tale om opdelte områder. Medarbejdere og børn udforsker medier og teknologi på kryds og tværs - uden hensyn til projektets teoretiske opbygning.

»Vi tror, at børnene - med de digitale og analoge udfordringer, de får hos os - vil være bedre rustet til fremtiden. Når de skal i skole, vil de komme med en helt anden tilgang til digital kreativitet og innovation, og således have mulighed for nå langt længere i deres skoletid. Vores makerspace-projekt hjælper dem godt på vej,« fortæller Mette Jakobsen, der er leder i Syvhøjvænge.

Nogle kunne måske blive bekymret for børnenes udvikling. Hvad er der galt med de gode gamle analoge aktiviteter med saks, papir, lim, perleplader og modellervoks? Absolut ingenting, siger Mette Jakobsen.

»De analoge medier er fortsat rigtig vigtige. Det handler mere om ligestilling mellem analoge og digitale medier end det handler om, at vi nu skal gå 100 procent digitalt. Flere af vores teknologier ligger i øvrigt i krydsfeltet mellem det analoge og det digitale. Eksempelvis har vi programmeringsspil, hvor de klodser, børnene samler på bordet, vises i et programmeringsspil på en iPad. Digitale medier som robotter, 3D-printere og green-screen skal være lige så naturlige for børnene som lim, saks og modellervoks,« mener institutionslederen.

Der er stærk opbakning i forældregruppen til den digitale omstilling. Forældrebestyrelsen i Syvhøjvænge har været med i udviklingen af makerspace-projektet.

»Det handler jo ikke om mere passiv skærmtid for børnene, men derimod om at blive aktive medskabere med digital teknologi - og at udforske det digitale i leg og læring,« siger Helle L. Nielsen, der er medlem af forældrebestyrelsen.

Projektet er støttet af Vallensbæk Kommunes digitaliseringspulje og er et godt eksempel på, at kommunen ikke kun investerer i udviklingen af digitale kompetencer i folkeskolen, men også i dagtilbud. Tanken er, at erfaringerne fra Syvhøjvænge skal udbredes til kommunens øvrige dagtilbud.

Den digitale Vallensbæk-børnehave er også i god tråd med regeringens udspil til en reform af dagtilbudsområdet. Her foreslås de pædagogiske læreplaner revideret, så udviklingen af digitale kompetencer i højere grad omfatter børn i dagtilbud.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk