24. september 2018
Den første supercykelsti bar den 17,5 kilometer lange Alberstlund-ruten, som blev indviet i foråret 2012.
Den første supercykelsti bar den 17,5 kilometer lange Alberstlund-ruten, som blev indviet i foråret 2012.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Regeringen dropper nye supercykelstier

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regeringen dropper nye supercykelstier
Opdateret 07. oktober 2016 kl. 12:55
Vestegnen - 07. oktober 2016 kl. 11:07
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der bliver ikke afsat flere penge til de populære supercykelstier.
Regeringen har valgt ikke at finansiere en ny pulje til supercykelstier, når den nuværende udløber. Det skriver DR P4 København.

Supercykelstierne bliver ellers flittigt benyttet af cyklister. På eksempelvis Farumruten, der går mellem Farum og København, har man fra 2012 til 2016 oplevet en stigning på 61 procent flere brugere.
Der er lige nu 15 nye cykelruter på tegnebrættet. Derfor ærgrer det flere borgmestre, at puljen ikke får flere penge. Blandt andre Furesø Kommunes borgmester Ole Bondo Christensen (S).

- Det er brandærgerligt. På den lange bane er de vigtige for trængsel, miljø og i høj grad også for sundheden, siger han til DR P4 København.

Han får opbakning fra sin partifælle på Christiansborg, transportordfører Rasmus Prehn (S).
- Det er hamrende ærgerligt og direkte dumt. Der er så mange positive effekter ved at satse mere på cykling. Regeringen kommer til at tabe penge ved ikke at lave de her fornuftige og fremadrettede investeringer, siger han.

Beregninger fra konsulentvirksomheden Incentive viser, at det planlagte net af 28 supercykelstier samlet kan betyde 34.000 færre sygedage. Desuden kan pendlende cyklister give en årlig CO2 reduktion på 856 ton.

Transportminister, Hans Christian Schmidt (V) mener, at pengene kan bruges bedre andre steder.
- Vi har alt for mange projekter i gang i forhold til, hvad vi kan klare. Samtidig er der en stor investeringsudfordring. Derfor må flere supercykelstier vente, siger han til DR P4 København.

arrow Læs også: Supercykelstier hitter i hovedstadsområdet
Fakta om Supercykelruter

I øjeblikket er der fire Cykelsuperstier:

  • Albertslundruten: 17,5 km lang rute mellem Albertslund og Vesterport Station. Ruten går gennem Albertslund, Glostrup, Rødovre, Frederiksberg og København. Blev indviet i 2012.

  • Farumruten: 28.8 km lang rute mellem Farum og København. Går fra Farum over Furesø og Gladsaxe til København. Blev indviet i 2013.

  • Frederikssundruten: 37 km lang rute mellem Frederikssund og Herlev. De første seks kilometer er etableret og går fra Frederikssund til Ølstykke. Blev indviet i 2014. Resten af rutens 37 km etableres i løbet af 2017.

  • Ishøjruten: 13,8 km lang rute fra Ishøj til København. Ruten går fra Ishøj over, Hvidovre, Brøndby og Vallensbæk. Ruten blev indviet i 2016.

I 2017 er det planen at indvie fire nye Supercykelruter, nemlig Allerødruten, Værløseruten, Indre Ringrute og Ring 4-ruten.
Allerødruten er en forlængelse af den eksisterende rute til Farum. Værløseruten går gennem Ballerup og Furesø kommuner. Indre Ringrute etableres i København og Frederiksberg, mens Ring 4-ruten går fra Albertslund, Ballerup, Gladsaxe og Lyngby-Taarbæk kommuner.

Supercykelstierne etableres i et samarbejde mellem Region Hovedstaden og 23 kommuner om at skabe et net af cykelpendlerruter, som skal gøre cyklen til et seriøst transportvalg på ture over fem kilometer. Der er planlagt 28 Supercykelstier og frem til 2020 er det tanken, at 12 ruter bliver indviet.

arrow Festlig indvielse af supercykelstien
08. september 2016 kl. 11:26 Opdateret: kl. 14:25
arrow Nemmere på cykel
02. september 2016 kl. 07:27 Opdateret: kl. 07:27
arrow Video og billeder: Farverig åbning af supercykelsti
29. august 2016 kl. 11:40 Opdateret: kl. 10:00

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk