27. juli 2021
Johan Bülow arbejder gerne selv i produktionen, som han hele tiden forsøger at gøre mere bæredygtig. Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Johan Bülow arbejder gerne selv i produktionen, som han hele tiden forsøger at gøre mere bæredygtig. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Oppe på lakridserne: Vandt fornem guldmedalje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Oppe på lakridserne: Vandt fornem guldmedalje
Vestegnen - 22. juni 2021 kl. 06:57

Lakrids by Bülow er kendt af de fleste danskere for gourmetlakrids - ofte svøbt i chokolade.

Det danske lakridsbrand, som producerer lakridserne på sin fabrik i Hvidovre, har netop fået en stor international anerkendelse. Lakrids by Bülow er blevet kåret som guldvinder ved Design Business Associations 'Design Effectiveness Award'.

Siden 2007, året hvor Johan Bülow åbnede sin første lakridsbutik på Bornholm, har gourmetlakridsen fået en helt ny position og betydning.

Forretningen har udviklet sig løbende med både fokus på historiefortælling og produktdesign. Tilbage i 2019 tog virksomheden et afgørende skridt, der resulterede i en omfattende rebranding-strategi i samarbejde med branding- og designbureauet Pearlfisher. Det er den strategi, der nu har vundet Europas største designpris: DBA's Design Effectiveness Awards.

Meget stolte

- Vi er meget stolte. Da vi startede processen havde vi havde brug for at ryste posen - gentænke strategien og vores tilgang til at drive forretning. Kreativitet er kernen i alt, vi laver, og den har vi haft med igennem hele processen. Den sammen med en konstant lyst til at forny os og arbejde innovativt. Vi vidste at designet ville rykke noget, men præcis hvor meget kunne vi slet ikke have forestillet os, siger Johan Bülow, der er grundlægger og kreativ direktør hos Lakrids by Bülow.

Vækst og bæredygtighed

Rebrandingen tog afsæt i, hvordan det danske lakridsbrand skulle kunne konkurrere på udtryk og pris på et voksende marked.

Her blev det en øget opmærksomhed på international vækst og en række bæredygtige initiativer herunder en lakridsbøtte lavet af 100% genanvendt plastik, som den første konfekturevirksomhed i verden, der fik fokus og sikrede rekordregnskaber i både 2019 og 2020, og nu altså også en guldmedalje. Ifølge Pearlfisher der står bag rebranding-strategien er det netop et bevis på, hvad design kan.

- At vinde en pris som er et fantastisk eksempel på hvad værdien er af et godt design, der understøtter forretningen. De resultater, vi har set de seneste år fra Lakrids by Bülow, taler for sig selv, men med Design Effectiveness Awards viser man for alvor linket mellem kreativ og kommerciel succes, siger David Ramskov Hansen, der er Managing Director for Pearlfisher.

Design Effectiveness Awards hylder hvert år designprojekter, der har gjort en tydelig og forretningsmæssig forskel for et brand. Årets nominerende bestod af 28 brands fra hele verden.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?