22. maj 2019
Det støjabsorberende autoværn er opsat på Ishøj Stationsvej.
gallery icon

Se billedserie

Det støjabsorberende autoværn er opsat på Ishøj Stationsvej.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nyt autoværn skal suge dækstøj

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt autoværn skal suge dækstøj
Vestegnen - 21. september 2017 kl. 07:28
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En 500 meter lang strækning på Ishøj Stationsvej i Ishøj og en 1500 meter lang strækning på Vejlegårdsvej i Vallensbæk, bliver nu forsynet med en ny type støj-autoværn.

arrow Læs også: Lovende resultater: Nyt støjautoværn virker

Der er tale om test af et nyt støjværn, der populært sagt suger dækstøj fra bilerne til sig. Testen af det nye støjværn finder sted i regi af Silent City-samarbejdet, som flere Vestegns-kommuner deltager i.

Støjafskærmningen hedder NAG, hvilket står for Noise Absorbing Guardrail, og er udviklet af den lille danske virksomhed NAG1. Meget kort fortalt er NAG forsynet med støjabsorberende plader bag selve autoværnet.

»I NAG1 har vi udviklet et autoværn, som udover at gøre trafikken mere sikker, også skal være med til at sænke støjen fra trafikken. Autoværnet har den fordel, at det er tæt på støjkilden, og at det er billigt at installere. Når biler kører over cirka 40 km/t, er dækstøjen dominerende, mens motorstøj og støj fra fartvind ikke spiller helt lige så meget ind. Det betyder, at langt det meste af støjen på veje og specielt på motorveje udsendes lavt over vejoverfladen. Og det er netop det, som øger effekten af vores autoværn, der er tæt på vejsiden,« fortæller Leon Samsø Pedersen, der er partner i NAG1.

Fordelen ved NAG er netop placeringen tæt på kørebanen. Hvis støjskærme opsættes længere væk fra kørebanen, vil støjen ofte gå henover skærmen.

NAG1 har netop modtaget støtte, så det støjabsorberende autoværn kan testes for første gang. Det sker altså i Vallensbæk og Ishøj.

Støjværnet er allerede opsat på Ishøj Stationsvej ved boligerne på Landlyst Vænge. I denne uge kommer turen til Vejlegårdsvej.

»Nu får vi nu mulighed for at teste vores støjabsorberende autoværn i både Ishøj og Vallensbæk kommuner, der er en del af projektet Silent City i Gate 21. Det vil have helt afgørende betydning at teste autoværnet i 1:1 skala, når vi skal sælge det nye autoværn til kommende danske og internationale købere,« fortæller Leon Samsø Pedersen.

Der vil blive udført støjmålinger fra de to teststrækninger i Ishøj og Vallensbæk Kommuner både før og efter opsættelse af autoværnet, så effekten kan beregnes.

Strækningen på Vejlegårdsvej mellem Vallensbækvej og kommunegrænsen til Albertslund er valgt, fordi NAG skal testes på en strækning med en tilladt kørehastighed mellem 60 og 80 kilometer i timen, hvor et længere stykke er uden sideveje og indkørsler, og hvor der kan foretages støjmålinger ved lave boliger med have.

Forsøget finansieres af Markedsmodningsfonden og projektgruppen i Silent City.

Silent City er et projekt i det grønne partnerskab Gate 21, der har base i Albertslund. Visionen er at opbygge et levende laboratorium, hvor kommuner, virksomheder og forskningsinstitutioner undersøger, tester og udvikler løsninger til at reducere støj fra trafikken, fremme livskvaliteten og sundheden for borgerne, og samtidig skabe vækst for danske virksomheder, som leverer støjløsninger. Og det unikke er, at løsningerne vil blive testet i 1:1-skala i et naturligt bymiljø.

Med i Silent City er kommunerne Hvidovre, Brøndby, Vallensbæk, Albertslund, Ishøj, Solrød og Køge.

arrow »Det har allerede hjulpet på trafikstøjen«
29. oktober 2017 kl. 18:37 Opdateret: kl. 18:37