14. april 2021
En skitse til en brt-station ved Hvidovre Hospital.
gallery icon

Se billedserie

En skitse til en brt-station ved Hvidovre Hospital.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny trafikplan: Milliarder til Vestegnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny trafikplan: Milliarder til Vestegnen
Vestegnen - 08. april 2021 kl. 18:04
Af Peter Erlitz

Historisk store investeringer i bekæmpelse af trafikstøj.

arrow Læs også: Lang vej mod hurtige busser

Nye hurtige buslinjer mellem Ishøj og Lyngby (opgradering af linje 400S) og mellem Avedøre Holme og Gladsaxe Trafikplads (opgradering af linje 200S). Og muligvis en hurtigbuslinje gennem Vallensbæk og Brøndby, der kan forbinde de to andre linjer.

Investering i at gøre Glostrup Station til et knudepunkt for tog, busser og letbane.

En markant opgradering af S-togene.

Milliarder til udvidelse af motorvejene.

Det er nogle af elementerne i den plan, som regeringen fremlagde torsdag.

Selv om mange Vestegns-ønsker er med, så mangler der ét: Metro til Hvidovre og Rødovre.

Artiklen fortsætter under boksen

Vil bekæmpe trafikstøj

Skatteminister Morten Bødskov, der er valgt på Vestegnen og privat bor i Rødovre, er dog meget tilfreds med udspillet.

- Regeringsudspillet er godt nyt for Vestegnen. Udspillet viser, at Danmark nu har fået en regering, der tager Vestegnens udfordringer alvorligt, siger Morten Bødskov.

- I vores område er der store problemer med trafikstøj. Og hver dag benytter tusindvis på Vestegnen den kollektive trafik, som trænger til et løft. I mange år har vi diskuteret, hvordan vi kan løse nogle af de udfordringer trafikken skaber for Vestegnen. Mange af vores ønsker er med i regeringsudspillet, tilføjer Bødskov.

Han hæfter sig blandt andet ved, at der er afsat et stort beløb til indsatsen mod trafikstøj.

- Vestegnen er plaget af massive problemer med trafikstøj. Blandt andet skaber Amagermotorvejen, Holbækmotorvejen og Motorring 3 store problemer. I udspillet afsætter regeringen et historisk stort beløb til bekæmpelse af trafikstøj. Regeringen har lyttet til Vestegnen, og det historisk store beløb vil betyde, at der nu kan gøres mere ved den trafikstøj, som plager tusindvis af borgere i vores område.

- Nu kan det politiske arbejde med de konkrete støjprojekter for alvor begynde. Nu er der penge på bordet. Tre milliarder kroner afsættes der. Ikke bare gode ideer - men penge, som også kan gå til Vestegnen. Hvilke projekter der kan og skal realiseres, ser jeg frem til at drøfte med borgergrupper og grundejerforeninger, der er plaget af trafikstøjen fra blandt andet Motorring 3, Amagermotorvejen og Holbækmotorvejen, siger Morten Bødskov.

Særligt ved de bynære motorveje er borgerne generet af trafikstøj. Det gælder eksempelvis i omegnskommunerne omkring hovedstaden, hvor mange bor tæt på de trafikerede veje, og hvor der
ofte køres alt for hurtigt.

Det er et problem for trafiksikkerheden, men det giver også en ekstra støjbelastning for naboerne, når der køres for stærkt.

Derfor indgår det i planen at etablere "støj-stærekasser" på bynære motorveje, hvor støj fra trafikken påvirker borgerne mest.

Initiativet indledes med et forsøg med støj-stærekasser på Motorring 3, der med en hverdagsdøgntrafik på over 130.000 biler pr. døgn er en af de mest befærdede motorveje i Danmark.

Det er ambitionen at gennemføre en evaluering af de klimamæssige, støjmæssige, trafikale, trafiksikkerhedsmæssige og samfundsøkonomiske
konsekvenser af forsøget på Motorring 3. Herefter skal der tages stilling til, om tiltaget skal udvides til andre bynære motorveje - blandt andet ved Hedehusene/Fløng, da der langs disse strækninger er høj støjbelastning kombineret med høj boligtæthed.

Knudepunkter på Vestegnen

Morten Bødskov peger også på, at den kollektive transport på Vestegnen vil få et stort løft. Blandt andet ved at opgradere buslinjerne 400S og 200S til såkaldte brt-buslinjer, hvor busserne kører i egne baner og har stationslignende stop - lidt en letbane i light-udgave.

Det skal i den forbindelse undersøges, om der en realiseres endnu en rute gennem Vallensbæk og Brøndby.

Artiklen fortsætter under boksen

- Vestegnen bliver nu et knudepunkt for et nyt spændende kollektivt transportsystem. Det er meget positivt, og det betyder, at flere S-togs-stationer på Vestegnen nu bliver endnu stærkere knudepunkter for kollektiv trafik, lyder det fra Morten Bødskov.

- På Vestegnen er Hvidovre Hospital nu et af regionens nye supersygehuse, og gennemgår en omfattende renovering og udbygning. Tusindvis besøger allerede i dag hospitalet. Flere kommer til. Regeringen vil derfor sikre, at betjeningen af nærtliggende kollektive trafikknudepunkter og S-togs-stationer styrkes. Det er godt nyt for debatten om blandt andet S-togs-betjeningen af Friheden Station.

Artiklen fortsætter under boksen

- Regeringen har desuden planer om en total ændring af det nuværende S-togsnet. Udspillet vil sikre, at arbejdet med næste generation af S-banen igangsættes, så fremtidens S-tog bliver en del af et metropolnetværk, med kortere rejsetid, metrodrift, flere afgange, forbedrede skiftemuligheder og styrkelse af de tværgående forbindelser mellem de nuværende S-togslinjer. Det er godt for hele Vestegnen, siger Morten Bødskov.

- Samtidig sætter regeringen ind over for utrygheden på S-togsstationer i hovedstadsområdet. En større økonomisk ramme afsættes til fornyelse og sikring af trygheden på S-togsstationerne i hovedstaden og på Vestegnen.

Artiklen fortsætter under billedet

Friheden Station i Hvidovre kan blive et nyt knudepunkt for den kollektive trafik. Fra venstre er det Morten Bødskov sammen med Hvidovres borgmester Helle Adelborg og den socialdemokratiske folketingskandidat Maria Djurhuus.

Udvikling af Holmene

Igennem de senere år er arbejdet med udviklingen af Holmene i Hvidovre som nyt stærkt og stort erhvervsområde taget til. Regeringen vil nu for alvor sætte Holmene på dagsordenen.

- Holmene bliver set som det, det er - et nyt spændende erhvervsområde med enorm betydning for hele hovedstadsregionen og jo særligt for Vestegnen. Vi skal sikre flere arbejdspladser, og Vestegnen skal tiltrække nye spændende virksomheder. Det kan ske med Holmene-projektet, siger Morten Bødskov.

- Som en konsekvens af Holmene udvides Amagermotorvejen. Det er nødvendigt, så trafikken til og fra det nye store erhvervsområde kan håndteres, tilføjer Morten Bødskov.

Artiklen fortsætter under boksen

Skal forhandles

Regeringens plan rækker frem til 2035 og indeholder investeringer på næsten 106 milliarder kroner.

Planen skal nu forhandles med Folketingets partier.

Der er med andre ord ikke vedtaget noget endnu - og det vil også tage en årrække, før flere af de store projekter kan realiseres.

arrow Hurtige busser for en milliard
20. september 2020 kl. 06:47 Opdateret: kl. 16:10
Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?