11. december 2019
Kristine Dyre er blevet ansat som teknologikonsulent på Hvidovre Hospital.
Kristine Dyre er blevet ansat som teknologikonsulent på Hvidovre Hospital.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny teknologi skal hjælpe patienter og personale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny teknologi skal hjælpe patienter og personale
Vestegnen - 15. juli 2019 kl. 06:44
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Indlagte patienter, der selv laver målinger og sender data på fx puls og blodtryk ind i Sundhedsplatformen. Unge med kroniske sygdomme, der har konsultation med læge eller sygeplejerske over en tablet hjemme ved køkkenbordet.

Det er nogle af de digitale løsninger, som kan blive en realitet for Hvidovre Hospitals patienter i en ikke så fjern fremtid. Det forudser Kristine Dyre, der i foråret 2019 blev ansat som teknologikonsulent i afdelingen »Patientforløb«. Her skal hun at stå i spidsen for at systematisere og skabe et overblik over hospitalets teknologiske projekter.

Der er allerede mange gode initiativer i gang i flere af hospitalets afdelinger, påpeger Kristine Dyre, der selv er uddannet jordemoder, og blandt andet har erfaring fra et telemedicinprojekt, hvor gravide med komplikationer bliver sendt hjem med en kuffert fuld af redskaber til at overvåge dem selv og barnet.

- De gravide er meget glade for at kunne blive derhjemme. De oplever en følelse af kontrol over deres situation, og den aktive patientrolle har øget deres selvstændighed og udnyttet egne ressourcer, til at skabe en meningsfyldt hverdag på trods af deres sygdom, siger Kristine Dyre og fortsætter:

- Jordemødre og læger har taget godt imod muligheden og en anderledes tilgang til gravide, selvom det kræver en del omstilling af arbejdsgange og ansvarsdeling. Det giver også mening for dem, at patienternes behov bedre imødekommes.

Kristine Dyre skal fungere som sparringspartner for afdelinger med at anvende og udvikle flere teknologiske løsninger til behandlingen. Hun håber blandt andet på en udvikling på det telemedicinske område, så der kan skabes nye muligheder for patienterne for opfølgning i deres eget hjem.

- Det vil blandt andet betyde, at patienterne skal af sted til kontrol på hospitalet færre gange. Det kan give dem en større tryghed at være derhjemme, mens de samtidig har teknologien lige ved hånden og fx kan sende billeder og data fra målinger ind til os på hospitalet. Pårørende kan også i højere grad blive inddraget i behandlingsforløbet, fortæller Kristine Dyre.

Men det er ikke kun patienterne, der vil få fordele af flere digitale løsninger.

- Vi kommer til at bruge hospitalets ressourcer på dem, der har behov. Sengene skal være til dem, der virkelig har brug for at ligge i de senge. Men som sundhedspersonale kommer vi også til at udvikle os fagligt, fordi vi med teknologien får nogle andre muligheder, fx for at opspore sygdomme tidligere, siger Kristine Dyre.