22. februar 2019
Mogens Jørgensen og Svend Sørensen fra støjgruppen ved Allingvej havde forleden foretræde for Folketingets transportudvalg. Her er de på vej ind til mødet sammen med Morten Bødskov, folketingspolitiker for Vestegnen.
Mogens Jørgensen og Svend Sørensen fra støjgruppen ved Allingvej havde forleden foretræde for Folketingets transportudvalg. Her er de på vej ind til mødet sammen med Morten Bødskov, folketingspolitiker for Vestegnen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Mindre trafikstøj: Sænk hastigheden på motorvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mindre trafikstøj: Sænk hastigheden på motorvejen
Vestegnen - 21. januar 2019 kl. 11:56
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Selv om transportminister Ole Birk Olesen (LA) har afvist at nedsætte hastigheden på Holbækmotorvejen i Hvidovre i udadgående retning, så giver støjgruppen ved Allingvej ikke kampen for gennem en lavere hastighed at få mindre trafikstøj til de hårdt plagede beboere.

arrow Læs også: Trafikstøj: Slagsmål om nedsat fart på motorveje

Både beboere, teknik- og miljøudvalget i Hvidovre Kommune og lokale folketingspolitikere vil gerne have sat hastigheden ned på to støjende motorveje i Hvidovre. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) afviser - blandt andet fordi bilisterne vil få godt et halvt minuts længere køretid.

Transportministeren afviste forslaget i november, i et svar til folketingspolitikeren Morten Bødskov (S), der er valgt på Vestegnen.

Transportminister Ole Birk Olesen lænede sig op ad beregninger fra Vejdirektoratet.

- Vejdirektoratet har foretaget en vurdering af konsekvenserne ved at nedskilte hastigheden i udadgående retning til henholdsvis 60 km/t, 70 km/t og 90km/t, så det svarer til den skiltede hastighed på tilsvarende strækning i indadgående retning. Nedskiltningen af hastigheden i udadgående retning vurderes at medføre en samlet øget rejsetid på ca. 246 timer pr. dag for de ca. 25.000 køretøjer, der kører på strækningen. Samtidigt opnås en støjreduktion på i størrelsesorden 1-4 dB, hvor støjreduktionen er størst på den inderste del, hvor hastigheden skiltes ned til 60 km/t, og mindst på den strækning, hvor hastigheden skiltes ned til 90 km/t. Hvorvidt der kan opnås tilsvarende støjreduktion ved de omliggende boliger er ikke undersøgt i detaljer. Den årlige samfundsøkonomiske effekt som følge af hastighedsreduktionen er opgjort til ca. -14,7 mio. kr. om året. Den beregnede omkostning ved at øge rejsetiden er anslået til at være ca. 5-6 gange større end den beregnede gevinst ved at reducere støjen, lyder det i svaret fra transportministeren.

Afvisningen har ikke fået støjgruppen ved Allingvej - der løber parallelt med Holbækmotorvejen - til at opgive. Forleden havde to repræsentanter fra støjgruppen foretræde for Folketingets transportudvalg. Her fremførte deres synspunkter, og fremlagde desuden egne beregninger for ekstra køretid på strækningen.

- I al sin enkelthed handler det om, at der er forskellige hastighedsgrænser på motorvejsstykket, afhængig af om man kører ind mod eller ud af København. Når man kører på motorvejen ind mod Folehaven falder hastigheden fra Avedøre Havnevej-broen fra 110 - 90 - 70 - 60 km/t. Fra samme lyskryds og ud mod Avedøre Havnevej-broen kan der køres 110 km/t fra start. Det bidrager helt utroligt meget til støjgenerne for de mange tusinde beboere langs motorvejsstykket, siger Svend Sørensen fra støjgruppen.

- Vores forslag er, at fartgrænserne bliver de samme - ind som ud - på motorvejsstykket. Det vil reducere støjgenerne markant for beboerne i området omkring Allingvej og Rosenhøj-området, tilføjer Svend Sørensen.

Mogens Jørgensen fra støjgruppen mener, at afvisningen bygger på forkerte tal og generelle beregninger, der intet har med motorvejsstykket mellem Folkehaven og Avedøre Havnevej at gøre.

- Transportministeren henviser til beregninger fra Vejdirektoratet om, at en hastighedsnedsættelse vil forlænge køretiden på motorvejsstykket med 30 sekunder. Det passer simpelthen ikke. Vi har selv testet det, og resultatet er mindre end det halve. Altså 14 sekunder, siger Mogens Jørgensen, der tilføjer:

- For de 14 sekunder kan vi få en stor reduktion i den konstante trafikstøj. Det forstår jeg ikke, hvorfor ministeren ikke vil acceptere og gøre til sit eget forslag.

Transportudvalget i Folketinget tog godt imod synspunkterne fra Mogens Jørgensen og Svend Sørensen. Morten Bødskov er meget positiv efter Mogens Jørgensens og Svend Sørensens foretræde.

- Mogens og Svend gjorde en rigtig god figur. De har sagligheden på deres side. Hastighedsnedsættelsen er både en nem og billig løsning, men som til gengæld gør stor gavn. Udgifterne er tre-fire nye vejskilte. Det er det. For den beskedne udgift kan beboerne omkring Allingvej og Rosenhøj få en stor reduktion af trafikstøjen, siger Morten Bødskov.

Mogens Jørgensen og Svend Sørensen har nu sendt deres beregninger til Folketingets transportudvalg, og udvalget vil nu bede om ministerens kommentar.

arrow Trafikstøj: Siger nej til fartnedsættelse på motorveje
21. februar 2019 kl. 15:57 Opdateret: kl. 15:57
arrow Tre kommuner vil sænke farten på motorveje
14. februar 2019 kl. 17:43 Opdateret: kl. 14:18
arrow Forslag: Sæt farten ned på motorvejen
15. november 2018 kl. 18:52 Opdateret: kl. 15:47

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk