{nocache:1ac2bb32a5b6abe1667c3e6ff037f935#0}
23. april 2018
Hovedstadens Letbane er rykket tættere på.
Hovedstadens Letbane er rykket tættere på.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Letbanen rykker tættere på: Udbud holder budgettet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Letbanen rykker tættere på: Udbud holder budgettet
Opdateret 11. januar 2018 kl. 10:34
Vestegnen - 11. januar 2018 kl. 10:24
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er ikke behov for flere tilskud til Hovedstadens Letbane, der kommer til at ligge langs Ring 3 på tværs af Vestegnen.

arrow Læs også: Letbanen giver mange nye jobs

Hovedstadens Letbane har nu afsluttet udbudsprocessen, og revisionsfirmaet EY har gennemført et endeligt kvalitetstjek af projektets risici og reserver. Vinderne af de i alt otte kontrakter på Hovedstadens Letbane er udpeget, og indstillingen skal nu behandles af ejerkredsen bag Hovedstadens Letbane.

»Vi afventer nu ejernes beslutning, men Hovedstadens Letbane kommer til at give et gevaldigt løft til såvel fremkommeligheden som investeringslysten langs hele Ring 3. Jeg er sikker på, at når letbanen står færdig, vil rigtig mange sige; »Hvorfor fik vi ikke bygget den letbane for længe siden?«. Den bliver en stor gevinst for Storkøbenhavn og de mange omegnskommuner,« siger Birgitte Brinch Madsen, der er bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.

Hovedstadens Letbane ejes af 11 kommuner, Region Hovedstaden og staten. Blandt de 11 kommuner er Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup og Glostrup.

Den samlede pris for letbanen er på 6,2 milliarder kroner inklusive reserve.

Takker Lars Løkke Rasmussen

En af de lokale politikere, der har kæmpet for letbanen, er Morten Bødskov (S), der er formand for Folketingets erhvervs- og vækstudvalg og valgt på Vestegnen.

Han er glad for, at letbanen nu er kommet et stort skridt nærmere:

»Økonomien er gennemtjekket og holder, millioner af borgere på Vestegnen vil få en meget lettere hverdag og vi kan se frem til et historisk vækstboost af investeringer i nye boliger, erhvervsområder og infrastruktur. Det er vigtigt, at ejerkredsen nu tilslutter sig bestyrelsens indstilling. Kommuner, region og stat er ejerkredsen, og der er ingen grund til at forsinke projektet men kun argumenter for at sætte arbejdet i gang nu,« siger Morten Bødskov.

»I 2008 gav jeg og Lars Løkke Rasmussen hinanden håndslag på, at vi skulle have en letbane. Vi afsatte 1,5 milliarder kroner til et statsligt bidrag til projektet. Aftalen sikrede at der kunne skabes et bredt politisk forlig om historiske milliardinvesteringer i infrastruktur i hele Danmark. Med aftalen om pengene til letbanen i Ring 3 forpligtede vi hinanden på vigtigheden af politisk og landspolitisk balance i den politiske aftale. Nu er projektet parat, og det var en helt rigtig beslutning vi traf for 10 år siden. Det vil jeg gerne takke Lars Løkke Rasmussen for,« tilføjer Morten Bødskov.

Letbane vil betyde vækst

Hovedstadens Letbane vil binde kommunerne langs Ring 3 sammen og gøre livet nemmere for 13-14 millioner passagerer om året.

Fra Lyngby i nord til Ishøj i syd vil den 28 kilometer lange letbane gøre det markant nemmere at komme rundt i Storkøbenhavn. Letbanen binder således fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs, og skaber et sammenhængende højklasset kollektivt trafiksystem.

De studerende på DTU i Lyngby og de mange studerende på de store erhvervsuddannelser i Glostrup, Albertslund og Ishøj vil få nemmere og hurtigere adgang til studiet. Patienter, pårørende og ansatte vil blive bragt til døren på hospitalerne i Glostrup og Herlev, og store erhvervsområder langs letbanen forventes at nyde godt af investeringer for op imod 32 milliarder kroner, viser en analyse udarbejdet af Incentive.

Hovedstadens Letbane ventes at være med til at skabe op mod 36.500 nye arbejdspladser og tiltrække 32.000 nye indbyggere langs Ring 3 frem mod 2032. Hovedstadens Letbane vil forbinde en lang række S-togslinjer og skabe bedre forbindelsesmuligheder til øvrig kollektiv transport. 13-14 millioner passagerer forventes årligt at rejse med Hovedstadens Letbane - til sammenligning havde Kystbanen godt 9 millioner passagerer i 2016.

Holder budgettet

Udbudsprocessen er nu afsluttet, og resultatet holder sig inden for det afsatte budget. Projektet er fordyret på enkelte af anlægskontrakterne, men dette modsvares af besparelser på finansieringsomkostningerne. Der vil fortsat være en reserve på 30 procent af basisoverslaget - altså et pænt stykke over de 10-20 procent, som EY anbefaler i deres gennemgang af risikoregister og reserver.

»Vi har haft en meget konstruktiv dialog med tilbudsgiverne, og vi har opnået fornuftige priser. Vores udbudsstrategi om at udbyde strækningen i en række mindre pakker har bevirket, at flere selskaber har haft lyst og mulighed for at være med, og vi ser frem til den videre proces,« fastslår Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Hovedstadens Letbane.

Disse firmaer skal bygge

Det bliver tre danske selskaber, som kommer til at stå for selve anlægsarbejdet. Den 28 kilometer lange strækning er inddelt i fem anlægskontrakter (ombygning af veje, broer m.v.), en kontrakt på leverance af tog og jernbaneinfrastruktur, mens der er en kontrakt på opførelsen af kontrol- og vedligeholdelsescentret samt en drifts- og vedligeholdelseskontrakt på Her skal firmaerne bygge:

Anlægsarbejde i Ishøj Kommune: M.J. Eriksson A/S.

Anlægsarbejde i Vallensbæk, Brøndby og Glostrup kommuner: Per Aarsleff A/S.

Anlægsarbejde i Rødovre og Herlev kommuner: CG Jensen A/S.

Anlægsarbejde i Gladsaxe Kommune: CG Jensen A/S.

Anlægsarbejde i Lyngby-Taarbæk Kommune: Per Aarsleff A/S.

Kontrol- og vedligeholdelsescenter: CG Jensen A/S.

Transportsystem (tog og jernbaneinfrastruktur): Konsortium med Siemens A.G, Siemens A/S og Aarsleff Rail A/S.

Drift og vedligeholdelse i 15 år: Metro Service A/S.

Færdig i 2024

Går alt efter planen ventes forberedelserne til anlægsarbejdet at kunne gå i gang allerede i år. Det drejer sig blandt andet om ledningsomlægninger og ekspropriationer. Selve anlægsarbejdet ventes at gå i gang i 2019.

De første passagerer forventes at kunne rejse med letbanen i 2024 - hvis det går efter planen.

arrow Letbanen booster Vestegnen
26. januar 2018 kl. 09:47 Opdateret: kl. 09:47
arrow Brug for masser af hænder
14. december 2017 kl. 11:17 Opdateret: kl. 11:17
arrow Letbane skal forbinde unge og deres uddannelsessted
16. august 2017 kl. 15:08 Opdateret: kl. 15:08
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk