21. november 2018
Letbanen er nu en realitet - men staten trækker sig ud af det selskab, som skal anlægge letbanen.
gallery icon

Se billedserie

Letbanen er nu en realitet - men staten trækker sig ud af det selskab, som skal anlægge letbanen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Letbanen er nu en realitet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Letbanen er nu en realitet
Opdateret 26. februar 2018 kl. 16:35
Vestegnen - 26. februar 2018 kl. 16:04
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Staten, Regionen Hovedstaden og 11 kommuner er enige om fælles aftale om den kommende letbane, der blandt andet skal gå på tværs af Vestegnen.

arrow Læs også: Letbane-byggeri er i gang

Mandag mødtes 11 borgmestre og formanden i Region Hovedstaden for at sætte deres endelige underskrift på aftalen om at sætte byggeriet af letbanen langs Ring 3 i gang.

Udover borgmestrene og regionrådsformanden var også transportminister Ole Birk Olesen (LA) og formanden for Hovedstadens Letbane Birgitte Brinch Madsen til stede ved underskrivelsen.

Staten har besluttet at skrive under, men vil overlade sin andel af finansieringen til ejerkredsen, på samme måde som i Aarhus og Odense, som herefter vil stå for både byggeriet og den efterfølgende drift. Der vil derfor gå nogle dage, før det juridiske formelt er på plads.

»Det er en glædelig nyhed, at vi nu har en fælles aftale om at komme i gang med at bygge letbanen, som vil gøre det nemmere for de mange mennesker, der hver dag skal frem og tilbage til studiet eller arbejdspladsen. Letbanen er en milepæl i kampen mod trængsel i hovedstadsregionen, og derfor er det så vigtigt, at der er en bred politisk opbakning til projektet på tværs af partifarver,« siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Hun uddyber:
»Hovedstadens Letbane bliver en kæmpe gevinst for vores borgere og virksomheder. Med letbanen bliver det væsentligt nemmere at være patient, pårørende eller medarbejder på vores to hospitaler på strækningen i Herlev og Glostrup. Samtidig vil den løfte hele hovedstadsområdet. Siden aftalen om at bygge letbanen blev indgået, er der allerede planlagt og foretaget ejendomsinvesteringer for 32 milliarder kroner i letbanekommunerne i forventning til, at letbanen bliver bygget. Og vi forventer langt flere investeringer nu, hvor letbanen bliver en realitet,« siger Sophie Hæstorp Andersen.

Hovedstadens Letbane bygges i samarbejde mellem 11 ejerkommuner og Region Hovedstaden. Blandt kommunerne er Ishøj, Vallensbæk, Brøndby, Glostrup, Albertslund, Høje-Taastrup, Hvidovre og Rødovre.

Staten betaler 40 procent, Region Hovedstaden 26 procent og kommunerne 34 procent af anlægsudgifterne. De 11 kommuner og Region Hovedstaden står for alle udgifter til drift og vedligeholdelse af letbanen.

Transportminister Ole Birk Olesen oplyser, at staten står ved tilsagnet om at give et tilskud til Hovedstadens Letbane på næsten 1,8 milliarder kroner. Til gengæld vil man i løbet af de kommende uger udtræde af letbaneselskabet.

»Vi ønsker en model, hvor vi sikrer os, at staten ikke pålægges merudgifter ud over de afsatte reserver,« lyder det fra transportministeren.

Den samlede pris for letbanen ligger på cirka 6,2 milliarder kroner i anlæg og til tog og vedligeholdelsescenter.

Mandagens aftale betyder, at man i løbet af kort tid kan underskrive kontrakter med entreprenørerne, og sætte gang i anlægsarbejdet. Går alt efter planen, vil letbanen åbne i 2024.

Letbanen skal gå fra Ishøj, via Vallensbæk, Brøndby, Glostrup/Albertslund og Rødovre, til Lyngby. Letbanen skal køre langs Ring 3.

Letbane-strækningen er på 28 kilometer, og der er 28 stationer - hvor man kan skifte til S-tog på seks stationer.

Passagertallet ventes at blive på 13-14 millioner om året, voksende til 17-18 millioner passagerer om året.

arrow Letbanen giver trafikbøvl: Trafikanter får ekstra information
05. september 2018 kl. 08:53 Opdateret: kl. 08:53
arrow En højklasset bus 500S
02. september 2018 kl. 13:16 Opdateret: kl. 08:03

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk