21. september 2019
Tina Beck-Nilsson fra Greve Lærerforening og Rasmus Johnsen fra Greve Kommune er blandt andet blevet enige om, hvordan lærerernes arbejdstid skal være i fremtiden. Her skriver de under på aftalen om lærernes vilkår i Greve.
Tina Beck-Nilsson fra Greve Lærerforening og Rasmus Johnsen fra Greve Kommune er blandt andet blevet enige om, hvordan lærerernes arbejdstid skal være i fremtiden. Her skriver de under på aftalen om lærernes vilkår i Greve.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lærere får tid til forberedelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lærere får tid til forberedelse
Vestegnen - 09. april 2019 kl. 12:37
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Greve Kommune og Greve Lærerforening har indgået ny aftale om lærernes arbejdstid.

Forhandlingerne har taget et fælles udgangspunkt i at skabe gennemskuelige vilkår for ledelse og medarbejdere, og at give frihed til, at den enkelte skole kan indrette og planlægge arbejdstiden, så den bedst svarer på netop den lokale skoles væsentligste behov.

Aftalen i Greve sikrer, at der er en god og gennemskuelig sammenhæng mellem den undervisning, som lærerne skal løse, og den tid de har til at forberede og efterbehandle undervisningen.

I aftalen er der også fokus på at sikre nyuddannede en god start i folkeskolen. Det sker ved en mentorordning, hvor nyuddannede tilknyttes en erfaren lærer, og hvor den nyuddannede får lidt mere forberedelsestid de første to år af ansættelsen.

Formand for Greve Lærerforening, Tina Beck-Nilsson, udtaler:

- For os er det vigtigt, at der er en sammenhæng mellem de opgaver, lærerne skal løse og en reel mulighed for at løse dem. Derfor er en sikring af tid til forberedelse et meget vigtigt punkt for os. Eleverne fortjener kvalitet i undervisningen, derfor er der brug for en sikring af forberedelsen.

Centerchef i Greve Kommune, Rasmus Johnsen, supplerer:

- Fra arbejdsgiverside er vi enige i, at en god forberedelse af undervisningen er vigtig. I den forbindelse er vi glade for, at vi er enige med lærerforeningen om, at en betydelig del af forberedelsen med fordel kan ske i et fællesskab mellem kollegaer.

Tina Beck-Nilsson og Rasmus Johnsen er også enige om, at tiden, hvor den enkelte lærer alene passede sin egen undervisning og forberedelse er forbi, og at det er i stærke, kollegiale fællesskaber, at man som lærer kan få sparring, råd og vejledning til udvikling af egen praksis.

Med aftalen er der også en fælles tro på, at den kan være et aktiv i den venskabelige konkurrence med andre kommuner om at tiltrække de dygtigste lærere.