23. september 2018
Vejdirektoratets nye støjhandlingsplan møder kritik på Vestegnen.
gallery icon

Se billedserie

Vejdirektoratets nye støjhandlingsplan møder kritik på Vestegnen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kritik af støjplan: Det er skandaløst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kritik af støjplan: Det er skandaløst
Vestegnen - 08. juli 2018 kl. 11:15
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

En ny støjhandlingsplan for statens veje møder massiv kritik fra en række kommuner på Vestegnen.

arrow Læs også: Ingen løfter til støjramte beboere

Staten lever ikke op til sit ansvar, når det drejer sig om bekæmpelse af trafikstøj.

Det kan godt være, at man har gode hensigter, men der følger ikke vilje og handling og penge med, mener en række kommuner på Vestegnen.

Vejdirektoratet har sendt en ny støjhandlingsplan i høring hos kommunerne, og den møder massiv kritik på Vestegnen. Ord som skandaløs, skuffende og ikke ambitiøs nok, bruges om planen.

Blandt andet i Rødovre er utilfredsheden stor.

- Staten lavede i 2008 Danmarks største motorvejskryds i Rødovre, og deres egen støjhandlingsplan viser nu, at næsten 2000 boliger i Rødovre er belastet af støj fra den statsejede motorvej. Dertil kommer den massive støj på Vestvolden, som er fredet og vores største rekreative område. Men de vil ikke gøre noget ved det - det er skandaløst, siger formanden for teknik- og miljøudvalget i Rødovre, Jan Kongebro.

Det fremgår af Vejdirektoratets plan, at der er 1776 boliger i Rødovre, som er belastet med støj over 58 dB fra Motorring 3. Ud af dem er 93 boliger stærkt støjbelastede med støjniveauer over 68 dB. Det rekreative område Vestvolden, som er fredet, ligger i massiv støj fra motorvejen - op til 75 dB.

Folketinget vil ikke høre støjen

I 2010 afsatte Folketinget 10 millioner kroner til støjskærm ved en del af motorvejen, men der mangler stadig støjskærm på en del af vejen. I Rødovre vil man gerne se handling.

- Det er velkendt, at adgangen til grønne, rekreative områder i tæt bebyggede områder bidrager positivt til sundheden. Vestvolden er det eneste større rekreative område, vi har i Rødovre, men det ligger i et støjhelvede på grund af motorvejen. Staten må leve op til sit ansvar og afskærme Vestvolden og de flere tusinde boliger fra støjen. Det kræver, at staten færdiggør støjskærmen og lægger ny støjdæmpende asfalt, siger Jan Kongebro.

Rødovre Kommune har to gange inden for de senere år inviteret medlemmerne af Folketingets transport-, bygnings- og boligudvalg på besøg, så de selv kan lægge ører til støjgenerne.

Indtil videre er besøget ikke blevet til noget - senest med en bemærkning fra udvalget om, at der ikke lige nu er midler til støjbekæmpelse.

Skuffende

Kritikken kommer også fra flere andre kommuner på Vestegnen.

Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Ishøj og Vallensbæk kommuner - der samarbejder i projektet Silent City - har afleveret et samlet høringssvar til støjhandlingsplanen.

De fem kommuner er skuffede over, at staten og Vejdirektoratet primært oplister en række muligheder og i meget begrænset udstrækning forpligtiger sig til en indsats i handlingsplanen. Der er behov for, at staten tager ansvar for bekæmpelse af trafikstøjen, understreges det i høringssvaret.

- De nye støjkortlægninger viser, at over 50 procent af boligerne i Brøndby, Vallensbæk og Hvidovre er påvirket af støjniveauer over den vejledende grænseværdi på 58 Lden. På landsplan er »kun« 28 procent af de danske boliger plaget af støjniveauer over dette niveau. Samtidigt viser tallene, at kommunerne på Vestegnen belastes langt mere af støjen fra de statslige infrastrukturer end andre kommuner. Således er over 70 procent af de støjplagede boliger i Ishøj, Brøndby, Vallensbæk og Hvidovre støjramte på grund af støj fra Vejdirektoratets veje, mens det tilsvarende tal på landsplan kun er omkring 15 procent. Når staten vælger at anlægge og drive motorveje og jernbaner gennem kommunerne, bør det være en bunden opgave for staten også at bekæmpe og skærme af for støjen, siges det i svaret fra de fem kommuner.

Kommunerne ønsker, at der afsættes en pulje til bekæmpelse af trafikstøjen. så støjhandlingsplanen ikke kun er en hensigtserklæring.

Livskvalitet

De fem kommuner ønsker også, at man ser på trafikstøjen i en helhed. Man skal tage højde for, hvilke kommuner, der gennemsnitligt betragtet er mest plaget at støj fra Vejdirektoratets veje.

- Borgere bliver generet af støj i deres boliger men også af støj i deres nærområder. Borgere som er stærkt eksponeret af støj også i nærliggende rekreative og grønne områder, på deres færdsels- og

skoleveje, på arbejdspladser og skoler mv. får ikke muligheden for at koble af og restituere. Det er derfor vigtigt, at Vejdirektoratet og statens støjindsats har blik for mere end blot den enkelte vej/strækning og derved forholder sig til livskvaliteten i større geografiske områder og vejstøjens negative påvirkning af denne, siger de fem kommuner.

Nedsæt hastigheden

Både Rødovre og de fem kommuner peger i deres høringssvar på, at en mulighed for at dæmpe trafikstøjen, er at nedsætte hastigheden på motorvejen.

Således skriver de fem kommuner i deres svar:

- Det kan undre, at Vejdirektoratet ikke også tager initiativ til at bruge hastighedsgrænser, som et billigt og effektivt middel mod trafikstøj. Danmark halter langt bagefter på dette felt - særligt på de statslige veje. I mange andre lande, eks. Tyskland, arbejdes der målrettet på at bruge natlige hastighedsnedsættelser, som effektivt middel mod søvnforstyrrelser. Hvorfor ikke igangsætte forsøg, som kan teste mulighederne for at implementere lignende initiativer i Danmark, eksempelvis åbne for muligheder for at man lokalt kan beslutte at sænke hastigheden på motorvejene mellem 22.00 og 06.00, på strækninger hvor der ikke er behørigt støjsikret.

arrow Vestegnens trafikstøj rejses nu i Folketinget
19. maj 2018 kl. 11:35 Opdateret: kl. 15:22
arrow Fælles borgmester-front: Gør noget ved trafikstøjen
12. maj 2018 kl. 12:54 Opdateret: kl. 15:56
arrow Ny trafikmafia: Flere penge til Vestegnen
02. april 2018 kl. 10:33 Opdateret: kl. 14:47

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk