23. august 2019
Patienter på Hvidovre Hospital kan besvare spørgeskemaet på standere, som bliver sat op på de fleste afdelinger.
Patienter på Hvidovre Hospital kan besvare spørgeskemaet på standere, som bliver sat op på de fleste afdelinger.
Foto: Hvidovre Hospital.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kontant afregning på hospitalet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kontant afregning på hospitalet
Vestegnen - 17. marts 2015 kl. 15:23
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

patient-tilfredshed: Med det nye værktøj »Patientfeedback« kan alle afdelinger på Hvidovre Hospital snart få løbende respons fra patienterne, lige når de forlader hospitalet efter en indlæggelse eller et ambulant besøg.

Værktøjet til de løbende tilfredshedsmålinger er et kort spørgeskema, som patienterne udfylder på de mørkeblå standere med indbygget iPad, som bliver sat op på de fleste afsnit. På den måde kan de enkelte afsnit spørge patienterne, om de f.eks. er blevet informeret godt nok om årsager til ventetid eller om de kan mærke, at de ansatte har fokus på takt og tone.

Obligatoriske og valgfri spørgsmål

I spørgeskemaet er der tre obligatoriske spørgsmål, som er fælles for alle afsnit.

Disse tre spørgsmål er: Var personalet på afdelingen venligt og imødekommende? Gav personalet dig mulighed for at deltage i beslutninger om din behandling? Er du alt i alt tilfreds med indlæggelsens/besøgets forløb?

Derudover vælger hvert afsnit yderligere to spørgsmål, som er relevante for netop det afsnit. På den måde kan man få feedback på en konkret indsats.

»Nu kommer vi til at få hurtigt svar på, om de ting vi gør, virker for patienterne. Med de løbende målinger får vi mere tidstro data, og det giver god mening, når man kan koble data til noget, der er foregået kort tid forinden og måske stadig foregår,« siger vicedirektør Peder Mogensen.

Et godt fingerpeg

Infektionsmedicinsk afdeling er en af de første afdelinger, der skal i gang med patientfeedback på Hvidovre Hospital. Her ser ledende oversygeplejerske Helle Ingmer frem til at komme i gang med målingerne.

»Det kan blive meget relevant, hvis vi kan få patienterne til at svare, for det kan jo give os et godt fingerpeg om, hvad vi gør rigtigt, og hvad vi kan forbedre.«

Afdelingen vælger at afprøve forskellige spørgsmål i sengeafsnit og ambulatorium.

»I vores sengeafsnit har vi for tiden en indsats om udlevering af skriftlig information til patienterne, så det vil være oplagt for os at spørge ind til, om den indsats har en effekt,« siger Helle De løbende tilfredshedsmålinger bliver sat i værk på Hvidovre Hospital som et regionalt pilotprojekt. Baggrunden er, at Region Hovedstaden ønsker at måle borgernes tilfredshed med de ydelser, de modtager i regionen.