17. december 2017
Skat var i aktion mod social dumping. Fem virksomheder på Vestegnen fik besøg, og Skat følger nu op over for to af virksomhederne.
Skat var i aktion mod social dumping. Fem virksomheder på Vestegnen fik besøg, og Skat følger nu op over for to af virksomhederne.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: I aktion mod social dumping

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I aktion mod social dumping
Vestegnen - 07. december 2017 kl. 17:26
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Fem virksomheder på Vestegnen fik forleden besøg af Skat. Besøgene skete som led i årets ottende og sidste landsdækkende aktion mod social dumping. Skat følger nu op over for to af virksomhederne.

Aktionen var især rettet mod bygge- og anlægsbranchen.

Under aktionen på Vestegnen besøgte Skat i alt fem virksomheder og talte med 11 medarbejdere. Skat havde sammen med Arbejdstilsynet og politiet udvalgt en række virksomheder, hvor myndighedernes oplysninger tydede på en risiko for manglende moms- og skattebetaling, problemer med arbejdsmiljøet eller eventuelt illegalt arbejde.

Skat sammenligner oplysningerne fra kontrollerne med de informationer, som Skat allerede har om virksomhederne. Det giver en hurtig indikation af, om reglerne er overholdt.

»Nogle gange kan vi med det samme se, at der er noget galt, fx at en medarbejder slet ikke er registeret hos Skat. Andre gange skal vi tale med ejeren eller revisoren igen for at få mere at vide. Hvis tingene ikke stemmer, følger vi op på sagen,« forklarer funktionsleder Ernst O. Nielsen.

Udenlandske arbejdere ansat af danske arbejdsgivere skal betale skat af deres indtægt i Danmark. Skat fokuserer derfor på, om de udenlandske arbejdere har et skattepersonnummer, om de bliver beskattet korrekt, og om virksomhederne betaler, hvad de skal i skat og moms.

»Kontrollerne foregår stille og roligt. Vi spørger ind til arbejdstider, ansættelsesforhold, timeregnskaber og bogføring. Hvis der ikke er styr på tingene, går vi i dialog med virksomhedsejeren om at få rettet op på manglerne,« fortæller Ernst O. Nielsen.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk