2. marts 2021
Man skal tage den med ro, når man skal i gang med motion efter et Covid-19-forløb.
Man skal tage den med ro, når man skal i gang med motion efter et Covid-19-forløb.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Guide til Covid-19-patienter: Gå blidt i gang med motion

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Guide til Covid-19-patienter: Gå blidt i gang med motion
Vestegnen - 23. februar 2021 kl. 06:51

Tag den lidt med ro.
Sådan er hovedbudskabet til ivrige sportsudøvere, professionelle som glade amatører, der er ivrige efter at binde snørebåndene på kondiskoene og komme i gang igen efter et sygdomsforløb med Covid-19.

Derfor har afdelingslæge på Hvidovre Hospital Niels Christian Kaldau og en række andre læger fra Dansk Idrætsmedicinsk Selskab, lavet en guide til dem, der har været ramt af sygdommen og nu er ivrige efter at komme på banen igen.

- Covid-19 kan have eftervirkninger, som ikke optræder med det samme. Ved at presse kroppen for hårdt kan man få nogle tilbagefald, siger Niels Christian Kaldau, der er førsteforfatter på guiden.

- Hård træning kan endda nogle gange medføre forværring i form af nogle symptomer, man måske ellers ikke har haft i forbindelse med sit Covid-forløb, tilføjer han.

Se guiden her

Symptomer kan komme igen

Inden man genoptager sport, skal man kunne klare daglige gøremål og 500 meters gang i fladt terræn uden at blive træt, fremgår det af guiden.

Hvis man oplever tilbagevenden eller forværring af symptomer ved optrapning af træningen, bør man tage et skridt tilbage og vente 24 timer, inden man roligt og gradvist øger træningen igen, fremgår det også.

Covid-19 har ikke altid et typisk forløb, hvor symptomer først er slemme, for derefter at blive bedre. Sygdommen kan overraske ved tilbagefald eller nye symptomer, når man tror, at patienten er i bedring.

- Infektionen er nok mere lumsk end mange andre infektioner, der rammer luftvejene. Omvendt er det ikke usædvanligt, at man i efterforløbet af en infektionssygdom kan få en ny infektionssygdom, hvis man stresser immunforsvaret for meget, siger Niels Christian Kaldau.

Guide kan hænges op

For at anvise en sikker vej tilbage til motion og sport har afdelingslægen og hans kolleger i deres guide opstillet et skema, som anviser de stadier, der bør være fra sygdom til tilbagevenden til sporten.

Der er endnu ikke gennemført kliniske studier med fokus på tilbagevenden til sport efter Covid-19. Derfor er guiden lavet ud fra internationale eksperters vurdering i forhold til kendte infektionssygdomme samt danske erfaringer med eliteatleter og patienter med senfølger.

Dokumentet er tilgængeligt online, så man nemt kan udskrive det og hænge det op på sit køleskab eller på klubhusets opslagstavle.

Se guiden her

Guide til bred målgruppe

Guiden er bred i sin målgruppe, vurderer Niels Christian Kaldau.

Topatleter i Team Danmark er dækket ind, da de får professionel rådgivning. Men så er der stadig alle de andre, der på en eller anden måde skal i gang med at dyrke motion efter et sygdomsforløb. I Danmark er der mange mennesker, der træner dagligt, og derudover er befolkningen generelt meget aktiv med sport.

- Nogle Covid-19-patienter kan have haft et slemt forløb, men har stadig bare klaret sig derhjemme. De har ikke haft læge til at undersøge dem fra top til tå, men stadig haft det slemt. Og her kan en guide som vores måske være en hjælp, siger Niels Christian Kaldau.

Guiden opererer med fem stadier i genoptræningen, inden man er tilbage på sit normale niveau før Covid-19.

Oplever man forværring af sine symptomer, hver gang man optrapper sin træning, bør man blive på et tåleligt niveau i syv dage, inden man optrapper igen, tilråder forskerne. Selv uden symptomer bør man 10 dage efter positiv Covid-test holde sig i ro og ikke dyrke sport.

Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?