26. november 2020
Vallensbæk Torvevej er teststrækning for intelligent trafikstyring. Dronefoto: Rasmus Degnbol
Vallensbæk Torvevej er teststrækning for intelligent trafikstyring. Dronefoto: Rasmus Degnbol
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gps'en skal styre lyssignalet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gps'en skal styre lyssignalet
Vestegnen - 29. april 2019 kl. 20:47
Af Peter Erlitz

Kan data fra biler få trafikken til at glide bedre? Det skal nu testes på Vallensbæk Torvevej.

Kort sagt går forsøget ud på at opsamle gps-data fra biler på vejen, og så omsætte disse data til styring af trafiklys og trafikafvikling.

På to videoer i bunden af denne artikel, kan man se, hvordan den nuværende trafikafvikling ser ud. Der er tale om flotte droneoptagelser, taget af Rasmus Degnbol.

I de kommende uger vil projektet på Vallensbæk Torvevej teste, om gps-data fra biler kan få trafikken til at glide lettere, uden at kommunerne behøver at investere i dyrt og vedligeholdelseskrævende udstyr til at registrere trafikken. Formålet er at skabe mindre kø og samtidig reducere spildtid og CO2-udledning - og viser testen positive resultater, kan det komme til at revolutionere måden, hvorpå man regulerer trafikken.

Det er den hollandske virksomhed Technolution, som har udviklet den nye løsning til trafikstyring. Technolution står også bag det meget anvendte trafikstyringssystem »Mobimaestro«.

De eksisterende systemer til trafikstyring er typisk baseret på lokale målinger fra trafiktællere i det enkelte kryds, som fx spoler i vejen eller radar- og videodetektorer, men den nye løsning adskiller sig ved måske at kunne gøre det fysiske udstyr helt overflødigt.

Systemet, som skal testes på Vallensbæk Torvevej, er nemlig helt unikt, fordi det slet ikke anvender fysiske målere. I stedet anvendes udelukkende gps-data fra biler. Bliver testen en succes, kan det potentielt spare kommunerne for store udgifter til anskaffelse og efterfølgende vedligehold af trafiktællere og lignende udstyr - og dermed være med til at gøre intelligent trafikstyring lettere tilgængeligt for de mindre omegnskommuner.

- Med gps-data, får vi kun data fra de biler, som understøtter det. Derfor vil man ikke kunne bruge det til nøjagtig trafiktælling, men man vil få nok information til at kunne styre trafikken på en intelligent og hensigtsmæssig måde, vurderer Dennis Bjørn-Pedersen, seniorkonsulent i Technolution, som står bag den nye prototype, der skal testes på Vallensbæk Torvevej.

- Samtidig får man et system som er lettere at skalere, for man skal blot investere i mere data og ikke i omkostningstungt hardware, hvis man vil udvide det over flere strækninger eller på tværs af kommuner, lyder det fra Dennis Bjørn-Pedersen.

I Vallensbæk Kommune, som lægger strækning til forsøget, ser man også spændende muligheder i et system som potentielt set kan afvikle trafikken, uden der skal investeres i dyrt udstyr ude i byrummet:

- Jeg er glad for at Vallensbæk Kommune i samarbejde med Gate 21 udnytter den nyeste teknologi til at skabe bedre flow i trafikken, så det kan gøre en positiv forskel i vores borgeres hverdag, siger Henrik Rasmussen, borgmester i Vallensbæk Kommune.

- Der er en del gennemkørende trafik på Vallensbæk Torvevej, og i perioder også trængsel. Hvis vi kan skabe et bedre flow, vil det være en fordel, for biler i tomgang er ikke godt for hverken støj eller klima, siger Henrik Rasmussen.

Han kan også få øje på endnu en fordel:

- Hvis trafikken flyder, så kan det måske også få indflydelse på hastigheden, fordi bilister ikke lige trykker ekstra på speederen for at nå over for grønt lys i næste lyskryds. Nu må testen vise, om systemet virker. Jeg er spændt på resultaterne, tilføjer Vallensbæks borgmester.

Han ser også et potentiale i at bruge »big data« i trafikstyringen, frem for den nuværende metode.

- Vi bruger en del penge på blandt andet spoler i vejene, og så på vedligeholdelse, justeringer og optimeringer i lyssignalerne, for at kunne styre trafikken bedst muligt. At kunne bruge data fra bilerne i stedet, virker som en god løsning, men det må testen som sagt vise, siger Henrik Rasmussen.

Testen i Vallensbæk er et led i projektet »Den Regionale Datahub« der drives af Gate 21, en non-profit partnerorganisation for regioner og kommuner om grøn omstilling og vækst. Projektet kører til udgangen af 2019 og skal give konkrete bud på, hvordan man kan anvende data til at skabe bedre og bæredygtige byer og samfund. Undervejs vil der blive udviklet og testet mellem 10 og 12 prototyper inden for blandt andet mobilitet, klimasikring og driftsoptimering. Projektet er finansieret af Region Hovedstaden og kommunerne langs den kommende letbane.

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?