14. december 2018
Nogle af landets mest trafikerede motorveje skærer igennem Hvidovre. Et middel til mindre trafikstøj kunne være at sænke hastigheden - men det vil transportministeren ikke være med til.
Nogle af landets mest trafikerede motorveje skærer igennem Hvidovre. Et middel til mindre trafikstøj kunne være at sænke hastigheden - men det vil transportministeren ikke være med til.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forslag: Sæt farten ned på motorvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forslag: Sæt farten ned på motorvejen
Vestegnen - 15. november 2018 kl. 18:52
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Både teknik- og miljøudvalget i Hvidovre Kommune, beboere og lokale folketingspolitikere vil gerne have sat hastigheden ned på to støjende motorveje i Hvidovre. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) afviser - blandt andet fordi bilisterne vil få godt et halvt minuts længere køretid.

Så sent som onsdag den 14. november skrev formand Steen Ørskov Larsen (K) på vegne af teknik- og miljøudvalget i Hvidovre Kommune til transportministeren med et forslag til, hvordan trafikstøjen fra Holbækmotorvejen og Amagermotorvejen kan bringes ned.

- Teknik- og miljøudvalget vil foreslå, at hastigheden på Holbækmotorvejen og Amagermotorvejen får udvidet de eksisterende hastighedsbegrænsninger på 90 kilometer i timen, hvilket vil give en meget stor hørbar reduktion af støjen, og ligeledes nedsætte risikoen for ulykker på de meget tæt trafikerede motorvejsstrækninger, skriver Steen Ørskov Larsen i brevet til ministeren.

Teknik- og miljøudvalget i Hvidovre peger på at forlænge fartbegrænsningen på 90 kilometer i timen i det udadgående spor på Holbækmotorvejen frem til Avedøre Havnevej, og det udadgående spor på Amagermotorvejen efter Kalvebodbroen og frem til udfletningen mellem Køge Bugt Motorvejen og Motorring 3, hvilket vil nedbringe støjen markant og nedsætte risikoen for ulykker i de komplicerede flettemanøvrer, der er netop på dette sted på motorvejen.

Forslaget om at forlænge fartbegrænsningen på Holbækmotorvejen frem til Avedøre Havnevej er også kommet fra de støjplagede beboere langs motorvejen.

Det gjorde, at folketingspolitikeren Morten Bødskov (S), der er valgt på Vestegnen, stillede spørgsmål til transportministeren:

»Er ministeren villig til at imødekomme de støjplagede beboere langs Holbækmotorvejen (Vigerslevvej - Avedøre Havnevej-broen), så hastigheden i udadgående retning sænkes, så den svarer til hastighedsbegrænsningerne i indadgående retning på motorvejsstykket?«

Det spørgsmål har transportminister Ole Birk Olesen nu svaret på. Og han afviser - blandt andet fordi bilisterne ifølge Vejdirektoratets beregninger vil få godt et halvt minuts længere køretid.

- Vejdirektoratet har foretaget en vurdering af konsekvenserne ved at nedskilte hastigheden i udadgående retning til henholdsvis 60 km/t, 70 km/t og 90km/t, så det svarer til den skiltede hastighed på tilsvarende strækning i indadgående retning. Nedskiltningen af hastigheden i udadgående retning vurderes at medføre en samlet øget rejsetid på ca. 246 timer pr. dag for de ca. 25.000 køretøjer, der kører på strækningen. Samtidigt opnås en støjreduktion på i størrelsesorden 1-4 dB, hvor støjreduktionen er størst på den inderste del, hvor hastigheden skiltes ned til 60 km/t, og mindst på den strækning, hvor hastigheden skiltes ned til 90 km/t. Hvorvidt der kan opnås tilsvarende støjreduktion ved de omliggende boliger er ikke undersøgt i detaljer. Den årlige samfundsøkonomiske effekt som følge af hastighedsreduktionen er opgjort til ca. -14,7 mio. kr. om året. Den beregnede omkostning ved at øge rejsetiden er anslået til at være ca. 5-6 gange større end den beregnede gevinst ved at reducere støjen, lyder det i svaret fra transportministeren.

Svaret fortsætter:
- Der har været opmærksomhed omkring at reducere støjen fra motorvejsstrækningen mellem Vigerslevvej og Avedøre Havnevej. Der er således opsat nye støjafskærmninger på den nordlige side af motorvejen, og udlagt mindre støjende asfalt. Vejdirektoratet forventer at færdiggøre anlæg af endnu en støjskærm syd for Avedøre Havnevej i 2019. På den baggrund mener jeg ikke, at der er grundlag for at reducere hastigheden på motorvejen, afslutter transportminister Ole Birk Olesen sit svar.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk