4. august 2021
Et BRT 200S-projekt kan give flere muligheder for udvikling omkring stationerne.
gallery icon

Se billedserie

Et BRT 200S-projekt kan give flere muligheder for udvikling omkring stationerne.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forbereder sig på hurtige busser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forbereder sig på hurtige busser
Vestegnen - 17. juli 2021 kl. 16:11
Af Peter Erlitz

Et af de større projekter i trafikplanen forrige uge, er en opgradering af buslinje 200S til en såkaldt BRT-buslinje - det vil sige, at busserne kører i deres helt egne spor, hvilket vil indebære kortere rejsetid, og at busserne kører til tiden. BRT-bussen er næsten som en letbane på asfalt.

For både Hvidovre og Rødovre vil der være tale om en markant opgradering af den kollektive trafik.

Samtidig vil BRT 200S betyde nye muligheder for vækst.

Det skyldes, at de særlige regler om udvikling af områder tæt på stationer, vil kunne bruges i dette tilfælde også.

Kan betyde investeringer

Princippet om stationsnærhed betyder, at der kan planlægges større, brugsintensivt byggeri omkring stationerne - netop fordi der er nem adgang til kollektiv trafik.

Lokalisering i de stationsnære områder skal bidrage til en trafikal adfærd, hvor væsentlig flere benytter kollektiv transport end generelt til og fra byfunktioner i de ikke-stationsnære områder.

Det er blandt andet brugt i stor stil omkring den kommende letbane, hvor virksomheder har investeret i at være placeret tæt på en letbanestation. Samlet set har det betydet milliardstore investeringer og tusindvis af nye arbejdspladser omkring letbanen.

Artiklen fortsætter under boksen

Nu er der mulighed for, at samme princip kan anvendes i forbindelse med BRT 200S.

Hvidovre Kommune har udarbejdet en ansøgning i samarbejde med Rødovre Kommune, Movia og Region Hovedstaden, i første omgang med fokus på to stationer i Hvidovre. Det er stationerne ved Hvidovre Hospital og ved kontorhuset på Avedøre Holme. I Rødovre er der peget på et område omkring stationen ved Rødovre Centrum.

Måske kontorbyggeri

Ved Hvidovre Hospital-stationen åbner det mulighed for planlægning for kontorerhverv for eksempel langs Avedøre Havnevej, som kan være med til at skærme for trafikstøj, hvis der etableres boliger i et muligt byudviklingsområde syd for Høvedstensvej.

På samme måde kan et stationsnært område i den nordlige del af Avedøre Holme øge chancerne for, at Hvidovre Kommune kan planlægge for muligheden for, at der på sigt kan etableres et udviklingscenter på Avedøre Holme, hvor områdets virksomheder kan samarbejde med vidensinstitutioner om produktionsudvikling.

Projekt skal undersøges

Samtidig med Hvidovre Kommune har sendt ansøgning om de to stationsnære områder, har kommunen også frigivet 870.000 kroner, som er Hvidovres andel af udgiften til en forundersøgelse af BRT 200S.

Forundersøgelsen skal blandt andet belyse de vejtekniske løsninger, der skal foretages, beskrivelser af dagens trafikale situation, den forventede byudvikling og analyser af det omkringliggende opland.

En af de ting, som endnu mangler at blive belyst, og som man vil se på, er konsekvenserne for biltrafikken, når man anlægger en BRT 200S.

Der skal også ses på økonomien i hele projektet, der skal regnes på passagertal og på konsekvenserne for kommunens øvrige busdrift. Og så skal der ske en vurdering af konsekvenserne i forhold til klima, støj og miljø.

Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?