23. oktober 2018
Som den første kommune i landet har Albertslund netop uddannet lærere i en ny metode, som skal gøre en forskel på børns trivsel, fravær, læring og kriminalitet.
Som den første kommune i landet har Albertslund netop uddannet lærere i en ny metode, som skal gøre en forskel på børns trivsel, fravær, læring og kriminalitet.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Først i Danmark: Ny pædagogisk metode

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Først i Danmark: Ny pædagogisk metode
Vestegnen - 13. august 2018 kl. 06:41
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Som de første i landet er alle udskolings-lærerne i Albertslund netop blevet uddannet i den nye pædagogiske metode »Genoprettende praksis«. Den har i Storbritannien og Norge vist sig at have imponerende effekt på børns trivsel, læring, fravær og kriminalitet.

En effekt, som leder af den kriminalpræventive enhed i Albertslund Kommune, Kasper Fisker, naturligvis håber også vil være resultatet af indsatsen i Albertslund. Han siger:

- Tilbage i vinteren 2014 tog kommunalbestyrelsen i Albertslund en modig og fremsynet beslutning om at arbejde i retning af en genoprettende by. Betydningen af det, vil efter min vurdering være at konflikter, støj, fravær og risikoadfærd blandt byens børn vil blive reduceret. Forskningen peger nemlig på, at det sociale miljø på sigt vil blive styrket i klasserne, hvilket har en direkte effekt på kriminalitetsbilledet og på børnenes oplevelse af at gå i skole og uddanne sig.

Fra skyld til forståelse
I praksis betyder det, at udskolings-lærerne har fået en række redskaber til at mindske fravær og øge trivslen og læringen i klasserne.

Derudover er metoden yderst velegnet til at håndtere konflikter, herunder mobning, på en konstruktiv måde. Det kan dreje sig om konflikter i elevgrupper eller mellem medarbejdere og elever. En del af redskaberne handler om at styrke samarbejdet med hjemmene.

Genoprettende processer har i international forskning vist sig som det mest effektive middel på området, og Albertslund Kommune er altså den første i landet til systematisk at bruge disse metoder på alle skoler.

- Det er meget mere end et projekt - det er implementeringen af et nyt paradigme for, hvordan vi omgås hinanden. Vi går konkret fra et konstant fokus på skyld og »den objektive sandhed« til et fokus på, hvordan vi hver især har oplevet en hændelse, hvordan hændelsen har påvirket os følelsesmæssigt, og hvad der skal til for at det bliver godt igen. Det kan dreje sig om alt fra hjemmearbejde eller støj i klassen til endog meget voldsomme oplevelser. Forskellen er, at den ene tilgang forstærker en afvigeradfærd og dermed også kriminalitetsbilledet, mens den anden tilgang gør det modsatte, siger Kasper Fisker.

Ifølge Kasper Fisker er en af de afgørende styrker ved metoden dens virkning i »fredstid«. Fra at være en konfliktløsningsmetode virker den nemlig her forebyggende. Som en måde at skabe robuste individer, relationer og fællesskaber på, som ikke i samme grad er disponeret for negative påvirkninger.

Nationalt potentiale
Efter skoleåret 2018/19 skal projektet evalueres af professionelle, eksterne evaluatorer.

Det Kriminalpræventive Råd har valgt at støtte evalueringen med 300.000 kroner, fordi rådet synes, at projektet har potentiale til på sigt at skulle udrulles i resten af landet.

I Albertslund siger Kasper Fisker følgende om udrulningsplanen:

- Fremtiden for Albertslund-projektet med genoprettende praksis byder på en total udrulning på skolerne, i klubberne og sågar i lokalpolitiet.

I praksis betyder det, at metoden skal udbredes til skolernes indskolinger og mellemtrin, når implementeringen i udskolingerne er færdig. Det handler om at skabe robuste generationer. Således skal metoden også spille sammen med den kriminalpræventive læreplan, som netop hedder »Den Robuste Generation«, og som i øvrigt også er landets eneste obligatoriske læreplan af sin slags.

Med andre ord går Albertslund forrest i det kriminalpræventive arbejde - både til gavn for byens børn og unge og til gavn for byen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk