14. december 2019
Forsøg med en ny type støjskærm i Vallensbæk ? lavet af udtjente vindmøllevinger ? har sænket støjen med 6-7 decibel.
Forsøg med en ny type støjskærm i Vallensbæk ? lavet af udtjente vindmøllevinger ? har sænket støjen med 6-7 decibel.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fælles kamp: Ned med trafikstøjen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fælles kamp: Ned med trafikstøjen
Vestegnen - 21. juli 2017 kl. 09:31
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Vallensbæk, Hvidovre, Brøndby, Albertslund, Ishøj og Køge samt Region Hovedstaden er aktive i en fælles indsats mod trafikstøj. Sammen med Gate 21, der har base i Albertslund, har man taget initiativ til projektet Silent City, hvor der sættes fokus på den sundhedsskadelige trafikstøj og viser mulighederne for at bekæmpe støjen.

arrow Læs også: Trafikstøj: Lukker huller i støjvold

Formålet er at samarbejde om helt konkrete løsninger, og derfor skal Silent City-projektet udvikle sig hen imod et såkaldt »Living Lab«, det vil sige et testmiljø i 1:1 skala, hvor man kan udvikle nye løsninger i et samarbejde mellem borgere, offentlige myndigheder, private virksomheder og forskningsinstitutioner.

I regi af Silent City foregår en række spændende tiltag, som på hver deres måde sætter ny fokus på støj og forsøger at gøre noget ved problemet.

Silent Citys første demonstrationsprojekt blev etableret på Søndre Ringvej i Vallensbæk sidste år. Her blev en helt ny bæredygtig støjskærm sat op i et samarbejde mellem Vallensbæk Kommune, NCC og firmaet Miljøskærm, der har udviklet skærmen.

Det særlige ved støjskærmen er, at den er lavet af gamle vindmøllevinger og genbrugt plast. Vindmøllevinger kan normalt ikke genbruges og ender derfor på lossepladsen i deponi. En livscyklusvurdering af materialerne har vist, at de nye skærme, sammenlignet med traditionelle støjskærme, reducerer CO2-udledningen med 60 procent.

Målinger viser også, at skærmenes effekt er helt på højde med tilsvarende traditionelle skærme af samme højde. Miljøskærmen har sænket støjen for borgere med 6-7 decibel, sådan at boligerne nu ikke længere er i kategorien »støjbelastet«, der omfatter områder, hvor vejstøjen runder 58 decibel.

I løbet af 2017 etableres endnu et demonstrationsprojekt, når virksomheden NAG1 demonstrerer et nyudviklet støjabsorberende autoværn (NAG - Noise Absorbing Guardrail) på strækninger i Vallensbæk og Ishøj med støtte fra Markedsmodningsfonden.

Autoværnet har et unikt design, som betyder, at man kan få autoværn og en lav støjskærm i ét produkt, som derved både øger sikkerheden og dæmper en del af den støj, der udsendes fra vej og dæk. Projektets formål er at demonstrere, teste og få kommunale driftserfaringer med det nye produkt.

Partnerne i Silent City-projektet er fuldt ud bevidste om, at demonstrationsprojekterne og støjtiltag i de deltagende kommuner kun er en enkelt brik i den samlede kamp for at få bedre lydmiljøer. Der skal flere tiltag på banen - ikke mindst et bedre samarbejde med staten, Vejdirektoratet og Banedanmark, hvis støjbilledet i kommunerne for alvor skal ændres.

Silent City har også fokus på formidling og påvirkning af det politiske landskab. Projektet har udgivet en rapport - en såkaldt hvidbog - med støtte fra Realdania og Region Hovedstaden. Hvidbogen, der hedder: »Trafikstøj - en overset samfundsudfordring«, præsenterer problemet med trafikstøj og peger på løsninger og tiltag.

Blandt andet gennem dette arbejde er det blevet dokumenteret, at trafikstøj er skadeligt for sundheden, for eksempel med øget risiko for kræft, diabetes, blodpropper og depression.

arrow Plagede beboere kan se lyset
11. oktober 2017 kl. 14:56 Opdateret: kl. 12:58
arrow Tilbyder gratis støjvolde i Ishøj og Vallensbæk
21. september 2017 kl. 13:35 Opdateret: kl. 13:35