25. august 2019
Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. Foto: Naturvidenskabernes Hus
gallery icon

Se billedserie

Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. Foto: Naturvidenskabernes Hus
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En skoledag med teknik og opfindelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En skoledag med teknik og opfindelser
Vestegnen - 22. februar 2019 kl. 06:59
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?

Naturfagsmaraton indtager i dag, fredag Hvidovre, hvor 475 elever skal dyste i opfindelser og teknologi og løse sjove udfordringer med opfindsomhed og sammenhold.

25.000 skoleelever fra 5. og 6. klasse over hele landet dyster lige nu om de bedste opfindelser, og i Hvidovre er 475 elever fra fem lokaler skoler tilmeldt. De har forinden forberedt sig på udfordringerne hjemme på skolen i op til to måneder.

Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, glæder sig på elevernes vegne.

- Konkurrencedagen er en festlig og udfordrende kulmination på et undervisningsforløb, hvor eleverne har det sjovt med naturfag og teknologi samtidig med, at de arbejder som ingeniører og opfindere. I år kobler vi det sjove og udfordrende med det virkelighedsnære i samarbejde med Danfoss, som har hjulpet os med at udvikle en af opgaverne, siger hun.

Den ene af de i alt otte opgaver er udviklet sammen med Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og understøtter en bæredygtig udvikling.

Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer, hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt - selvom den står under en glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss samarbejder med, står med til daglig.

- I Danfoss-opgaven får eleverne et indblik i de reelle problemer, som man kæmper med i andre lande, og eleverne får en forståelse for sammenhængen mellem teknologi og bæredygtighed. De ser også, hvordan vi i Danmark, med vores dygtighed inden for teknologi, kan understøtte bæredygtighed, siger Nanna Seidelin.

Formand for bestyrelsen i Danfoss, Jørgen Mads Clausen, der er fik ideen til banan-opgaven, siger:

- Naturfagsmaraton skaber begejstring og interesse for naturfagene og viser eleverne, at man med viden om teknologi kan være med til at skabe en bæredygtig verden. Det er vigtigt, og det er vi fra Danfoss' side virkelig glade for at være med til. Vi arbejder hver dag på at udvikle bæredygtige teknologier, og jeg glæder mig meget til at opleve, hvad de finder frem til, siger han.

Konkurrencedagen finder sted i Frydenhøjhallen i Hvidovre med elever fra Risbjergskolen, Præstemoseskolen, Langhøjskolen, Holmegårdsskolen og Avedøre Skole.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.