16. oktober 2019
Naturfagsmaraton indtager Albertslund: Over 400 elever dyster i opfindelser og teknologi. Foto: Naturvidenskabernes Hus
Naturfagsmaraton indtager Albertslund: Over 400 elever dyster i opfindelser og teknologi. Foto: Naturvidenskabernes Hus
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Elever som opfindere og ingeniører

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elever som opfindere og ingeniører
Vestegnen - 24. april 2019 kl. 06:42
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Onsdag den 24. april skal 15 klasser fra Albertslund og Brøndby dyste om at skabe de bedste opfindelser.

Naturfagsmaraton, som konkurrencen hedder, er en landsdækkende konkurrence, som cirka 25.000 elever fra 5. og 6. klassetrin deltager i. Nu kommer turen til Albertslund og Brøndby, og her deltager cirka 425 elever fra blandt andet Egelundskolen, Herstedlund Skole, Herstedøster Skole i Albertslund, og fra Brøndbyøster Skole. Naturfagsmaration finder sted på Albertslund Stadion.

Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?

Det er nogle af de udfordringer, som eleverne står over for. Eleverne har i forvejen forberedt sig hjemme på skolerne.

- I Naturfagsmaraton samarbejder eleverne om at løse konkrete udfordringer. De oplever, at naturfag og teknologi kan bruges til at skabe en mere bæredygtig verden. Dagen er også rigtig sjov at være med til og giver energi, gejst og mere interesse for naturfagene, siger Maiken Lykke Lolck, konstitueret direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton.

Den ene af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton er udviklet sammen med Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og understøtter en bæredygtig udvikling.

Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer, hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt - selvom den står under en glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss samarbejder med, står med til daglig.

Formand for bestyrelsen i Danfoss, Jørgen Mads Clausen, der er fik ideen til banan-opgaven, siger:

- Naturfagsmaraton skaber begejstring og interesse for naturfagene og viser eleverne, at man med viden om teknologi kan være med til at skabe en bæredygtig verden. Det er vigtigt, og det er vi fra Danfoss' side virkelig glade for at være med til. Vi arbejder hver dag på at udvikle bæredygtige teknologier, og jeg glæder mig meget til at opleve, hvad de finder frem til, siger han.