4. marts 2021
Beboere på to villaveje i Glostrup skal frem til marts teste fordele og ulemper ved en tømning-efter-behov løsning frem for den traditionelle rutetømning, hvor alle affaldsbeholdere tømmes på en bestemt dato. De foreløbige resultater er positive.
Beboere på to villaveje i Glostrup skal frem til marts teste fordele og ulemper ved en tømning-efter-behov løsning frem for den traditionelle rutetømning, hvor alle affaldsbeholdere tømmes på en bestemt dato. De foreløbige resultater er positive.
Foto: Peter M. Madsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Det virker: Smart tømning af affaldsbeholdere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det virker: Smart tømning af affaldsbeholdere
Vestegnen - 17. januar 2021 kl. 15:17
Af Peter Erlitz

Beboere i Glostrup er i gang med et forsøg, hvor de skal melde ind, når de har behov for at få hentet affald. De foreløbige erfaringer er positive - men der er også ting, som skal justeres, hvis ordningen skal gøres permanent.

73 procent færre tømninger af affaldsbeholdere med glas og metal.

Det er et af de foreløbige resultater af et forsøg med smartere tømning af affaldsbeholdere, som lige nu er i gang på to villaveje i Glostrup.

Det er beboerne på de to villaveje Ydergrænsen og Ejbyholm i Glostrup, der er med i forsøget med smartere tømning af affaldsbeholdere. De skal selv bestille en skraldemand, når affaldsbeholderen er ved at være fuld, og det skal de gøre ved at teste to teknologier. Forsøget er et samarbejde mellem Urbaser, Vestforbrænding og Glostrup Forsyning, og slutter til marts 2021.

Færre tømninger

Indtil nu har den mest foretrukne indsamlingsmetode af affald været fastlagte tømmedage.

Nye teknologier gør det muligt at tilbyde mere personlige indsamlingsordninger, så den enkelte borger selv bestemmer, hvornår beholderen skal tømmes. På den måde undgår skraldemanden at tømme halvfyldte beholdere, og transporten holdes nede på et minimum af hensyn til både miljø og økonomi.

Forsøget skal undersøge, om tømning-efter-behov giver større fleksibilitet i indsamling af affald, færre antal tømninger, mindre CO2-udledning ved skraldebilskørsel, mere affald til genanvendelse og større tilfredshed for borgeren.

Forsøget er nu halvvejs, og resultaterne er markante.

På Ydergrænsen er der sket store fald i antallet af tømninger i forhold til den tidligere rutetømning. Det gælder både den almindelige dagrenovation, papir/plast, metal/glas og pap.

Faldet i tømninger af affaldsbeholdere med glas og metal er så stort, at Glostrup Forsyning nu vil justere tømningen i hele kommunen fra hver 8. uge til hver 10. uge.

Klik på boksen for at se tallene for de enkelte affaldstyper - artiklen fortsætter efter boksen

Mere kørsel på vejene

Professor Sanne Wøhlk fra Aarhus Universitet er tilknyttet projektet. Hun skal bruge indsamlingsdata til at undersøge dets resultater. Hun skal opskalere dataene for blandt andet at kortlægge en eventuel brændstofs- og CO2-besparelse for de to veje under forsøget, men også se på potentialet for hele kommunen.

Hvis forsøget gøres permanent, så skal der uden tvivl justeres på afhentningen af affald. Der har nemlig været mere kørsel på vejene.

Årsagen er, at forsøget er lagt sådan an, at der højest må gå 48 timer, fra beboerne har bestilt en tømning, og til affaldet bliver hentet. Det har betydet, at alle tre affaldstyper hentes tre gange om ugen.

Problemet kunne løses ved, at de forskellige affaldstyper afhentes én dag om ugen. Det er dog noget, som der først skal tages stilling til ved den endelige evaluering af forsøget. Man er dog meget opmærksom på udfordringen.

Selvbetjeningsportal eller slider?

To teknologier skal i forsøgsperioden testes som alternativer til faste tømningsdage.

Ejbyholm skal teste en mobiltilpasset selvbetjeningsportal, og husstande på Ydergrænsen får monteret en »slider« på deres beholdere, som de skal bruge til at bestille affaldstømning. Ved brug af slideren skal man flytte slideren, hvorved en sensor registrerer og sender bestilling af afhentning til renovatøren, Urbaser, der henter affaldet. Husstandene skal ikke være nervøse for fejlbestillinger, da bestillingerne kvalitetstjekkes.

Den nye forsøgsordning betyder for husstandene, at der ikke afhentes affald på sædvanlige afhentningsdage, men kun når de selv har bestilt i perioden frem til marts 2021.

Ordningen gælder for affaldsfraktionerne dagrenovation, plast/papir, glas/metal og pap.

Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?