28. november 2020
Folkemødet om trafikstøj, der foregik i Albertslund, fik italesat de alvorlige problemer med trafikstøj på Vestegnen. Der var stor tilslutning fra borgere, lokalpolitikere og borgmestre samt folketingspolitikere.
gallery icon

Se billedserie

Folkemødet om trafikstøj, der foregik i Albertslund, fik italesat de alvorlige problemer med trafikstøj på Vestegnen. Der var stor tilslutning fra borgere, lokalpolitikere og borgmestre samt folketingspolitikere.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Det støjer stadig: Vi vil ha' handling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det støjer stadig: Vi vil ha' handling
Vestegnen - 02. oktober 2018 kl. 07:23
Af Peter Erlitz

Mandagens folkemøde om trafikstøj fik endnu engang sat fokus på Vestegnens massive problemer med trafikstøj. Mange af de involverede udtrykte frustration over, at der endnu ikke er sket noget.

arrow Læs også: Trafikstøj: Nu kræver borgmestre handling og penge

»Det er jo kun et spørgsmål om politisk vilje - alt andet er snik-snak«.

Sådan stod der på en af sedlerne, der blev hængt op på borgervæggen ved folkemødet om trafikstøj, som fandt sted mandag eftermiddag og aften hos Gate21 i Albertslund.

Beskeden kunne sagtens læses som en frustration over, at der tales meget om trafikstøj - men ingen gør rigtig noget ved den...

Samme frustration kunne aflæses hos mange borgere og politikere. I flere år er der blevet talt om en indsats mod trafikstøj, og det er efterhånden grundigt dokumenteret, at trafikstøjen har kæmpe negativ indflydelse på borgernes sundhed og livskvalitet.

Trafikstøjen er årsag til, at 105 borgere i Region Hovedstaden hvert år dør for tidligt, og et langt større antal må benytte sundhedsvæsenet, fordi de bliver syge af trafikstøjen.

Albertslunds borgmester Steen Christiansen satte det på spidsen:

- Trafikstøjen er jo en usynlig dræber. Forestil jer, at en flyvemaskine med 105 passagerer crashede en gang om året - så ville man nok gøre noget, lød det fra Steen Christiansen.

Stor tilslutning

Det var partnerskabet Gate 21, der sammen med Vestegnens Trafikforum, Force Technology og Danish Sound Network var arrangør af folkemødet, som blev holdt i Gate 21 i Albertslund. Gate 21 er et partnerskab mellem regioner, kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner, og en stor del af Vestegnens kommuner er med i partnerskabet. Blandt projekterne er Silent City-projektet, der fokuserer på bekæmpelse af trafikstøj.

Der var stor tilslutning til folkemødet. Folketingspolitikere, lokale politikere, repræsentanter for bolig- og grundejerforeninger - og ikke mindst engagerede borgere mødte op.

»Hvor er vores trafikminister i dag?«, stod der på en af sedlerne på borgervæggen. Et ganske godt spørgsmål, for transportministeren er en central person i bekæmpelsen af trafikstøj fra motorveje og jernbaner. Svaret var, at nej, transportministeren var der ikke, og forklaringen er formentlig dén, at ministeren slet ikke var inviteret til folkemødet...

Forslag fra borgerne

Foruden paneldebatter mellem folketingspolitikere, Vestegns-borgmestre og støjplagede borgere, var der også en støjbasar, hvor deltagerne blandt andet kunne udtrykke deres meninger og forslag på en borgervæg.

»Støjdæmpende asfalt«.
»Nedsat hastighed«.

»Mindre boligskat til støjplagede husejere«.

»Hvad er ambitionsniveauet?«
»Indpak motorvejen«.

Det var nogle af de bud, som deltagerne kom med.

Foruden borgervæggen kunne deltagerne gå på opdagelse i støjløsninger - blandt andet et støjværn til haven i pileflet, lyddæmpende vinduer, støjabsorberende autoværn og meget mere. Der var også mulighed for at besøge politikerhjørnet - og i det hele taget snakke på kryds og tværs.

Brøndbys borgmester Kent Max Magelund bød velkommen til folkemødet med en konstatering af, at Vestegnen er særlig hårdt plaget af trafikstøj, og at Folketinget må tage et langt større ansvar.

- Der er behov for handling, understregede Brøndbys borgmester.

Kent Magelund oplyste, at Vestegns-borgmestre har sendt et brev til transportminister Ole Birk Olesen, hvor man blandt andet ønsker, at der afsættes 0,5 milliarder kroner om året til bekæmpelse af trafikstøj.

Brøndby-borgmester Kent Max Magelund gjorde klart, at Vestegnen er særlig udsat for trafikstøj fra statens veje. Rigtig mange borgere er generet af støj fra Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen og Motorring 3.

Bliver syge af trafikstøj

Seniorforsker Mette Sørensen fra Kræftens Bekæmpelse og Roskilde Universitet fortalte, at trafikstøjen giver en øget risiko for en række sygdomme - blodprop i hjertet, forhøjet blodtryk, diabetes, for tidlige fødsler mv. Det skyldes blandt andet den stress og irritation, som trafikstøjen skaber, og som også giver søvnforstyrrelser.

Foruden for tidlige dødsfald og reduceret livskvalitet, så giver trafikstøjen også en øget brug af sundhedsvæsnet, og det drejer sig om milliardbeløb om året i omkostninger.

National plan

Hos både Vestegns-borgmestre og hos de lokale folketingspolitikere var der enighed om, at ansvaret for bekæmpelse af trafikstøj ligger hos Folketinget. Uanset flere kommuner er godt i gang med lokale støjløsninger, så skal Folketinget på banen.

Der skal vedtages en national strategi for bekæmpelse af trafikstøj, med faste standarder, som skal opfyldes. Og så skal der følge penge med.

Der var også enighed om, at skal det lykkes, så skal der skabes et tæt samarbejde på Vestegnen - på tværs af politiske partier, på tværs af kommuner og Folketing.

Der var i den forbindelse ros til Vestegnens Trafikforum, som består af folketingspolitikere på tværs af partierne. Det er Morten Bødskov (S), Mikkel Dencker (DF), Mads Fuglede (V), Serdal Benli (SF) og Ole Stephensen (K).

Det kommer nok til at tage noget tid - og det var til at få øje på støjplagede borgere, med et lidt træt udtryk i øjnene.

- Det bliver til alt for meget snak, var en af kommentarerne.

- Vi kunne godt tænke os noget handling, lød det fra en anden af de støjplagede beboere.

Og det synspunkt er ikke til at komme uden om, hvis man ikke kan nyde morgenkaffen i haven, uden at skulle råbe til hinanden.

Og som en anden beboer fra Rødovre sagde:

- I skal også huske dem, som bor i almene etageboliger. Det handler ikke kun om dem, der gerne vil have ro i deres haver. Os der bor i høje huse har også behov for ro.

Pointen var, at hvis man bor på tredje sal i en etageejendom, så hjælper en støjskærm ikke ret meget.

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?