22. marts 2019
Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en langsigtet aftale, der giver Vestegnen mere motorvej og penge til bekæmpelse af trafikstøj.
Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en langsigtet aftale, der giver Vestegnen mere motorvej og penge til bekæmpelse af trafikstøj.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Det får Vestegnen i ny trafikaftale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det får Vestegnen i ny trafikaftale
Vestegnen - 13. marts 2019 kl. 14:21
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Da Regeringen og Dansk Folkeparti onsdag formiddag præsenterede en stor, ny trafikplan, der skal række frem til 2030, stod der Vestegnen på flere projekter.

arrow Læs også: Nyt tog-knudepunkt på Vestegnen

Der er afsat penge til en række projekter, som kan dæmpe trafikstøjen, og der er sat penge af til udvidelse af flere af de motorveje, som gennemskærer Vestegnen, og hvor der i dag er trængsel.

Til gengæld var en udvidelse af letbanen, eller metro til Hvidovre Hospital og Rødovre, ikke en del af planen. Der er dog afsat penge til to perronspor, så der bliver skabt mulighed for, at regionaltog i fremtiden kan stoppe på Glostrup Station.

Her er en oversigt over de projekter, som berører Vestegnen.

Trafikstøj

Der afsættes samlet en pulje på 1,6 milliarder kroner til bekæmpelse af trafikstøj. I aftalen er der specifikt nævnt tre projekter på Vestegnen, men andre steder kan løbende komme i betragtning.

De tre steder, som direkte er nævnt i aftalen, er Holbækmotorvejen ved Vallensbækvej mellem Vejlegårdsvej og Vallensbæk Torvevej, det er ved Amagermotorvejen ud for boligområderne ved Hvidovre Strandvej og Mågeparken i Hvidovre, og det er ved Holbækmotorvejen ved Bygaden i Brøndby.

Amagermotorvejen

Amagermotorvejen i Hvidovre er en af landets mest belastede motorvejsstrækninger. Her kører der cirka 120.000 - 130.000 biler i døgnet på hverdage, og den trafikale belastning medfører forlængede rejsetider, lige som trafikafviklingen er meget følsom over for uheld og andre trafikale hændelser.

Tilsvarende oplever trafikanterne fra Amagermotorvejen mod Avedøre Holme-området omfattende fremkommelighedsproblemer i tilslutningsanlæggene og på det tilstødende vejnet, blandt andet Avedøre Havnevej og Gammel Køge Landevej.

Projektet omfatter en udbygning af Amagermotorvejen med to spor, samt ombygning af tilhørende tilslutningsanlæg og motorvejskryds. Der vil både blive set på løsninger, hvor motorvejen udbygges til otte spor ved inddragelse af nødspor og løsninger, hvor motorvejen udbygges til 8/10 spor i fuld bredde inklusive udvidelse af Kalvebodbroerne.

Derudover vil det blive forsøgt at forbedre trafikafviklingen til og fra Avedøre Holme ved ombygning eller nyanlæg af tilslutningsanlæg.

Det vil tage seks år eller mere at gennemføre forskellige analyser og undersøgelser, og derefter foretage selve udbygningen.

Motorring 4

Planen indeholder en udbygning af Motorring 4 på en cirka tre kilometer lang strækning mellem motorvejskryds Ishøj og motorvejskryds Vallensbæk med to ekstra vognbaner - for at reducere trængslen.

Mellem motorvejskryds Ishøj og Ishøj Stationsvej udbygges fra fire til seks spor og fra Ishøj Stationsvej til motorvejskryds Vallensbæk udbygges fra seks til otte spor.

Motorring 3

Motorring 3 blev udbygget til seks spor i 2009, men allerede nu opleves kapacitetsproblemer på motorvejen, herunder omfattende trængselsproblemer i myldretiden på grund af høj trafikvækst.

Derfor indeholder planen et projekt, der skal udvide kapaciteten på Motorring 3. Det samlede udbygningsforslag omfatter en række kapacitetsforbedrende tiltag kombineret med kørsel i nødspor i myldretiden og - i mindre omfang - permanent inddragelse af nødspor. For at kunne åbne og lukke for brugen af nødsporet, suppleres det nuværende ITS-system med ekstra tavler over nødsporet. ITS står for Intelligente Transport Systemer.

Motorring 5

Set med Vestegns-øjne er det et centralt element i planen, at der er sat penge af til en Ring 5 - en cirka 35 kilometer lang motorvej mellem Køge og Frederikssundsvej.

Ring 5 vil i meget høj grad kunne aflaste de eksisterende motorveje - det gælder blandt andet Motorring 4, Motorring 3 og Køge Bugt Motorvejen - både når det gælder trængsel og trafikstøj.

Det er ikke en motorvejsforbindelse, som vækker glæde alle steder. Nogle steder er der allerede oprettet protestgrupper, fordi en kommende Motorring 5 vil berøre bolig- og naturområder.

Glostrup Station

Med i planen er anlæg af to perronspor på Glostrup Station. Det giver mulighed for, at regionaltog kan stoppe på Glostrup Station.

Med to perronspor til regionaltog bliver Glostrup Station et knudepunkt, hvor det i fremtiden bliver muligt at skifte imellem regionaltog, S-tog, letbanen i Ring 3 og busser.

Med udbygningen af Glostrup Station bliver det muligt, at regionaltog fra henholdsvis Ringsted og Holbæk kan blive omlagt direkte til Københavns Lufthavn via Ny Ellebjerg. Dette medfører tidsgevinster for passagererne i form af kortere rejsetid, som følge af bedre køreplaner samt lavere forsinkelsestid, som følge af bedre punktlighed og deraf færre forsinkelser for passagererne.

arrow Vestegns-politikere glade for trafikaftale
14. marts 2019 kl. 10:11 Opdateret: kl. 10:11
arrow Ny trafikplan: Et skridt mod Holmene
13. marts 2019 kl. 16:30 Opdateret: kl. 16:30