21. november 2017
Støjvolden tænkes placeret på denne strækning, hvor der i forvejen er en mindre vold med beplantning.
gallery icon

Se billedserie

Støjvolden tænkes placeret på denne strækning, hvor der i forvejen er en mindre vold med beplantning.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgermøde: Ønsker til en støjvold

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgermøde: Ønsker til en støjvold
Vestegnen - 19. oktober 2017 kl. 08:36
Af Peter Erlitz
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Onsdag den 25. oktober kl. 19 vil foreningen Nej til Trafikstøj præsentere beboere og lokale politikere om mulighederne for en stort set gratis støjvold langs Holbækmotorvejen i Vallensbæk Nord.

arrow Læs også: Arbejder videre med støjvold

Mødet afholdes på Korsagergård, Vejlegårdsvej 123 i Vallensbæk.

På mødet vil beboerne i området kunne komme med ønsker til en eventuel kommende støjvold, og der vil være dialog om placeringen. Støjvolden kan kun blive en realitet, hvis de lokale myndigheder er med på idéen, og derfor er de lokale politikere også inviteret til mødet.

Hele baggrunden er, at foreningen Nej til Trafikstøj har kontakt til en entreprenør, der kan levere »genbrugsjord« til store støjvolde. Gratis!

Der opstår årligt flere millioner kubikmeter overskudsjord fra forskellige byggerier, fortæller formanden for foreningen Nej til trafikstøj, arkitekt Erik Kærgaard Kristensen.

Det er hans kendskab til byggeriet i hovedstadsområdet, der har knyttet kontakten til entreprenøren.

»Denne jordentreprenør lever af at hjælpe bygge- og anlægsprojekter af med deres overskudsjord. Når der f.eks. graves ud til et nyt byggeprojekt, får jordentreprenøren betaling for at finde et sted at placere overskudsjorden. Denne betaling kan ofte dække de betydelige udgifter, der er til at »genanvende« jorden på en hensigtsmæssig måde i forbindelse med anlægget af en støjvold. Så i stedet for, populært sagt, at dumpe overskudsjorden i et hul, så kan den i stedet gøre nytte som støjvold,« forklarer Erik Kærgaard Kristensen.

Jordvold dæmper trafikstøj

Det er dog ikke bare lige at anlægge en sådan støjvold. Det kræver, at kommunen er med på idéen, og at kommune og andre myndigheder sætter gang i lokalplan-arbejde, miljøgodkendelser mm.

»Projektet kræver, at kommune og myndigheder afsætter ressourcer til dette arbejde, så selvfølgelig er det ikke fuldstændig gratis. Det er dog et stykke arbejde, som jeg vurderer kan indpasses i det løbende arbejde med lokalplaner, miljøgodkendelser mv.,« tilføjer Erik Kærgaard Kristensen.

Foreningen Nej til trafikstøj har i årevis været aktiv i kampen mod trafikstøj, og har været stærkt medvirkende til at sætte trafikstøj og dens sundhedsskadelige virkninger på dagsordenen - både lokalt og på landsplan. Nogle af landets mest støjplagede borgere bor netop på Vestegnen og i Køge Bugt-området.

Nogle af landets mest trafikerede motorvejsstrækninger skærer sig igennem boligområder på Vestegnen - fx Køge Bugt-motorvejen, Holbækmotorvejen og Motorring 3.

Trafikken på Vestegnen er steget kraftigt i de senere år og det samme er trafikstøjen. Og det ser kun ud til at blive endnu værre i fremtiden. Alligevel er det op ad bakke, at få staten til at afsætte penge til dæmpning af støjen fra motorveje og jernbaner, og man vil heller ikke nedsætte hastigheden på motorvejene for at dæmpe trafikstøjen.

Den mest effektive, indirekte støjdæmpning består i at anlægge en tung jordvold, fordi den kan dæmpe de lave frekvenser fra lastbiler og busser. Støjskærme dur ikke. De svingninger, der opstår på grund af den tunge trafik, er de mest sundhedsskadelige, og disse svingninger opfanger støjskærme slet ikke.

Støjvold kræver plads

I foreningen Nej til trafikstøj er man klar over, at rigtig mange beboere er stærkt plaget af trafikstøj og har et ønske om at få dæmpet trafikstøjen. Anlæg af en støjvold kræver dog plads - og at arealer ikke er fredet, som det er tilfældet flere steder ved Vestvolden langs Motorring 3 i Brøndby og Rødovre.

Man har fundet en strækning i Vallensbæk, som umiddelbart er velegnet til en støjvold. Det er en cirka 750 meter lang strækning langs nordsiden af Holbækmotorvejen mellem Vallensbæk Torvevej og Vejlegårdsvej, hvor også den nye højhastighedsbane vil bidrage til støjforureningen. Støjvolden skal placeres i det grønne areal mellem motorvejen og Vallensbækvej.

I forvejen er der en mindre, beplantet støjvold ud mod Holbækmotorvejen, men ikke i den højde, der nu er tale om. På strækningen er der i øvrigt ikke yderligere dæmpning af trafikstøjen.

Idéen er en 12-15 meter høj støjvold, der skal være af en ny type. Den består af et stengærde i 3-4 meters højde mod motorvejen, bygget ind i en 12-15 m høj jordvold med mulighed for fritidsaktiviteter på »bagsiden«. Hvad det eventuelt kan være, vil man på mødet gerne have input til fra beboerne i området.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk