22. februar 2019
EU vil have, at der sættes en minimumsgrænse for, hvor stor andelen af grønne busser i den offentlige transport skal være. (Arkivfoto)
EU vil have, at der sættes en minimumsgrænse for, hvor stor andelen af grønne busser i den offentlige transport skal være. (Arkivfoto)
Foto: Jacob Schou Nielsen/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: EU vil sikre flere miljørigtige offentlige busser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

EU vil sikre flere miljørigtige offentlige busser

EU vil oprette et minimumskrav til, hvor mange grønne busser der skal være i den offentlige transport.

Verden - 12. februar 2019 kl. 12:38
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Når man skal fra a til b med den offentlige transport, skal flere af transportmidlerne og særligt busser køre på grøn energi.

Det står klart, efter at forhandlingsparterne i EU mandag aften blev enige om, at den offentlige transport i EU-landene skal have flere miljørigtige busser inden 2025.

- Dagens aftale viser, at Europa gør noget ved den grønne omstilling i transportsektoren, siger Rovana Plumb, fungerende transportminister i Rumænien, som for tiden har EU-formandskabet, i en pressemeddelelse.

Aftalen betyder blandt andet, at der vil blive oprettet et minimumskrav til, hvor mange miljørigtige busser den offentlige transport rundt i medlemslandene skal have.

Det er dog uvist, hvordan minimumkravet kommer til at lyde.

- Ved at træffe de rigtige valg kan den offentlige sektor spille en kæmpe rolle med at støtte innovative grønne løsninger. Det er lige præcis, hvad de her regler handler om, tilføjer Rovana Plumb.

Også hos parlamentet er der tilfredshed at spore over aftalen.

- Næsten to tredjedele af udslippet, der stammer fra smog, kommer fra transport. Det er vi nødt til at gøre noget ved, siger den polske EU-parlamentariker Andrzej Grzyb, som har forhandlet på vegne af parlamentet.

- Europæerne er trætte af smog, og transportbranchen har brug for rene, energieffektive busser, lastbiler og varevogne.

De nye regler mangler endnu at blive formelt godkendt hos parlamentet og medlemslandene.

Kommissionen fremsatte det oprindelige forslag i november 2017.