18. november 2017
Høje-Taastrups folkeskoler gør det faktisk godt, men man skal løfte eleverne yderligere, så de kan gennemføre en ungdomsuddannelse og senere få job, lyder det fra Tina Nedergaard (V), der er kandidat til kommunalvalget i Høje-Taastrup. Foto: Lars Skov (arkiv)
Høje-Taastrups folkeskoler gør det faktisk godt, men man skal løfte eleverne yderligere, så de kan gennemføre en ungdomsuddannelse og senere få job, lyder det fra Tina Nedergaard (V), der er kandidat til kommunalvalget i Høje-Taastrup. Foto: Lars Skov (arkiv)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Folkeskolen skal bæres af frihed og faglighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Folkeskolen skal bæres af frihed og faglighed
Valgdebat Taastrup - 21. oktober 2017 kl. 11:35
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Tina Nedergaard (V), tidligere undervisiningsminister og kandidat til kommunalvalget i Høje-Taastrup

I Venstre mener vi, at folkeskolen skal bæres af frihed og faglighed. Vi mener, at skolerne, herunder både lærere, ledelser og skolebestyrelser i højere grad skal kunne træffe egne beslutninger og have større råderet over de penge, som afsættes til den enkelte skole.

Vi vil gerne støtte lærerne i at udbyde den bedst tænkelige undervisning. Med en meget høj og stigende andel af elever af anden etnisk baggrund end dansk giver det ikke mening at fordele eleverne, som det nogle gange bliver foreslået. Vi skal til gengæld medvirke til, at det er realistisk, at lærerne reelt kan undervise.

En af udfordringerne er, at mange elever har et for svagt dansk, inden de starter i børnehaveklasserne, og at der løbende indsættes ikke dansktalende elever i klasserne - også på de højere klassetrin. Man kan forestille sig, hvor vanskeligt, det er for lærerne at skabe ro til undervisningen, når niveauforskellene er så store. Der er mange faktorer, der gør sig gældende, men det er foruroligende, at ikke engang halvdelen af eleverne tilkendegiver i trivselsundersøgelsen, at de kan høre, hvad læreren siger.

Hvis sprogkundskaberne er utilfredsstillende skal eleven gennemgå et særligt indslusningsforløb, inden eleven starter i børnehaveklassen eller i normalklassen. Fokus skal lægges på læring af aktiv anvendelse af sproget gennem aktiviteter, leg, sport og selvfølgelig også traditionel danskundervisning. Når eleven skønnes klar, flyttes eleven til normalklasserne. Høje-Taastrups folkeskoler gør det faktisk godt. Resultaterne er bedre, end man skulle tro. Vi vil imidlertid gerne løfte eleverne yderligere, så de kan gennemføre en ungdomsuddannelse og senere få job. Det betyder, at forældrene i højere grad skal ansvarliggøres i forhold til deres børns skolegang. Uro, fravær og mobning er alle faktorer, som negativt påvirker elevernes interesse for skolen og glæden ved at være der. Det skal vi modvirke f.eks. gennem forældrekurser for forældre, der ikke magter opgaven, det kan være mentorordninger, men det kan også være egentligt forældrepålæg. Vi vil ikke acceptere at elever ødelægger undervisningen og skræmmer gode lærere væk.

Yderligere vil vi i Venstre gerne sætte fokus på talentudvikling på folkeskolerne. Vi håber på, at ungdomsuddannelserne i området, herunder ikke mindst gymnasiet vil indgå i et samarbejde herom. Vi mener også, at vi kan inddrage frivillige ledere, så eleverne opbygger gode og sunde interesser.

Vigtigst af alt er dog lærernes kompetencer. Lærerne i kommunen har for manges vedkommende meget stærke kompetencer. De er erfarne og engagerede. Omvendt sker der hele tiden så meget nyt, at det er vigtigt at lærerne har adgang til efteruddannelse og nye læringsmidler. Endvidere er det vigtigt, at kommunen udarbejder en egentlig rekrutteringsstrategi. Med endnu flere elever i folkeskolerne i de kommende år blandt andet som følge af flere boliger samt nuværende læreres tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, er det vigtigt, at Høje Taastrup Kommune i lighed med f.eks. Kalundborg Kommune udtænker en strategi, som kan tiltrække nye unge, men også erfarne lærere.

Skatteyderne betaler til en skole, som er dyrere end landsgennemsnittet. Det er naturligt nok, men det betyder også, at enhver forælder, der sender sit barn i skole skal have vished for, at de får en skolegang, som skaber et stærkt fundament for deres fremtid.

Tip os

Del din historie eller billeder

Send en e-mail til:
sndk@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk