20. juni 2021
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Førerløse busser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Førerløse busser
Valgdebat Roskilde - 17. november 2017 kl. 09:22

Førerløse biler ligger et godt stykke ude i fremtiden, mens førerløse busser forventes at kunne introduceres væsentligt hurtigere.

Hvad har det så med Roskilde at gøre?

Meget trafik går centralt til Roskilde, dels til stationen (Danmarks tredjemest trafikerede), dels til de mange forretninger i bycentrum. Ved realiseringen af Røde Portprojektet samt af P-huset på Sortebrødre Plads forventes privatbilismen at stige yderligere.

I Enhedslisten ser vi et ubehageligt scenario komme med lange bilkøer, miljøgener og en masse tidsspilde. Men sådan behøver det ikke at blive.

Lige som i andre kommuner kunne man lave P-pladser i udkanten af byen, hvorfra shuttlebusser med hyppige, hurtige og stabile afgange ind til bycentrum skulle etableres. Og her er det, førerløse busser kan komme ind i billedet. Over 60 procent af udgifterne til busdrift går til chaufførlønninger. Kunne det spares, er man kommet en shuttlebusordning et stort skridt videre.

Albertslund og Gladsaxe kommune er gået med i et projekt med førerløse busser i samarbejde med bl.a. RUC og DTU, hvor busserne skal testes på særlige anlæg i 2018.

Der er selvfølgelig et stykke tid til, at projektet er flyvefærdigt, men Roskilde Kommune kunne få en mere visionær trafikpolitik bl.a. ved at få øjnene op for de muligheder, det nævnte projekt tilbyder.

Torben Ankjærgaard
Byrådskandidat for Enhedslisten

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk