18. november 2017
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Punktlighed er forbedret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Punktlighed er forbedret
Valgdebat Region Sjælland - 24. oktober 2017 kl. 07:13
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

DSB

Af Flemming Jensen Adm. direktør DSB

Hvis DSB var en privatejet virksomhed, så var den formentlig allerede blevet skiftet ud. Det skriver Villum Christensen, Liberal Alliance, her i avisen 20/10 med henvisning til tallene for togenes punktlighed. Det giver mig anledning til at fastslå nogle kendsgerninger om punktlighed.

Punktligheden for fjern- regionaltog er kraftigt forbedret i år sammenlignet med sidste år. Operatørpunktligheden - altså antallet af tog til tiden - som DSB alene er ansvarlig for, er over målet i trafikkontrakten på 93,9 procent. Kundepunktligheden, antal kunder til tiden, som DSB deler med Banedanmark, er også forbedret, men ligger under målet på 82,4 procent.

De omfattende arbejder med spor og signaler er nogle af årsagerne til, at målet ikke er nået, men det er også vigtigt at fastslå, at de store udfordringer for punktligheden findes på de strækninger, hvor infrastrukturen udnyttes maksimalt, og skinnerne er fyldt til bristepunktet med tog. Det er udfordringer, der først grundlæggende bliver løst, når Banedanmark har færdiggjort arbejdet med at forny spor og signaler og elektrificeringen er gennemført. Endelig er vi på Kystbanen påvirkede af forsinkelser fra Sverige.

Gode resultater
DSB skal naturligvis forbedre sig, så også den fælles kundepunklighed kommer i mål. Derfor fortsætter vi også sammen med Banedanmark det arbejde, der er i gang, og som har vist gode resultater i år, sammenlignet med sidste år.

Men lad mig afslutningsvis fastslå, at det, selv med den nuværende punktlighed, er mere forudsigeligt at tage toget end at bruge bilen i morgen- og eftermiddags- myldretiderne. Kører du for eksempel i bil fra Glumsø Station til Rådhuspladsen i København klokken 7.00 en hverdagsmorgen, så kan »Google maps« fortælle dig, at køretiden svinger med 40 minutter. Kører du fra Fredensborg Station til Rådhuspladsen samme tid, så svinger køretiden med 25 minutter.

Til sammenligning er et DSB-tog forsinket efter tre minutter, og cirka halvdelen af de forsinkelser DSB har, ligger mellem 3 og 6 minutter. Det gør ikke en forsinkelse mindre generende for den enkelte kunde, men jeg synes, det sætter punktlighedstallene i perspektiv.