21. november 2017
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Brug for nyt 1813-system

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brug for nyt 1813-system
Valgdebat Region H - 12. oktober 2017 kl. 14:04
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Valgdebat
Af Stig Jørgensen, læge, HD

Jacob Rosenberg, professor, overlæge, dr. med.

Kandidater til regionsvalget 2017 for Liberal Alliance

Rigsrevisionen har i en nylig rapport konkluderet, at akuttelefon 1813 ikke opfylder sine mål om, at 90 procent af opkaldene skal besvares inden for tre minutter og 100 procent inden for 10 minutter. I dag besvares under halvdelen inden for tre minutter, og 25 procent må vente længere end 10 minutter i telefonen. Dette er ikke acceptabelt, hvis man er akut syg.

Regionen mener, at 1813 er billigere end tidligere, men man har glemt at medtage de afledte omkostninger med f.eks. unødvendige akutte henvisninger af børn til hospitalerne. Det er derfor uafklaret, om de samlede omkostninger er højere eller lavere end tidligere.

Man må indføre et nyt system. Idéen om en central visitation bifalder vi, da det vil være til gavn for patienten at blive sendt til det hospital med kortest ventetid og de rette kompetencer i stedet for blot altid at skulle henvende sig til nærmeste skadestue. Overordnet set er en central struktur som 1813 derfor en god idé. Det skal blot organiseres anderledes, så alle henvendelser med uafklaret diagnose går til en praktiserende læge, og skaderne går til en visiterende sygeplejerske. Målene om kort ventetid ved den telefonisk henvendelse fra borgeren er rimelige og skal selvfølgelig opfyldes.

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
Frederiksborg@sn.dk