18. december 2017
Flere R-buslinjer som 420R bliver skåret væk på grund af stram økonomi i regionens trafik-kasse. Og billedet vil fortsætte i de kommende år, hvis ikke der kommer flere penge, mener flere politikere. Foto: Christian Mikkelsen.
Flere R-buslinjer som 420R bliver skåret væk på grund af stram økonomi i regionens trafik-kasse. Og billedet vil fortsætte i de kommende år, hvis ikke der kommer flere penge, mener flere politikere. Foto: Christian Mikkelsen.
Foto: Mik
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Smalkost truer R-busser og lokaltog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Smalkost truer R-busser og lokaltog
Valg Region Sjælland - 17. november 2017 kl. 09:35
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

- Det er dybt frustrerende at kigge ind i fremtiden, når vi taler om den kollektive trafik på Sjælland.

Sådan lyder det fra Peter Jacobsen, formand for Region Sjællands trafik-udvalg, på spørgsmålet om, hvordan fremtidsperspektiverne ser ud for den regionale tog- og bus-drift i de kommende fire år, til sn.dk.

År for år er budgettet for Regional Udvikling skrumpet et par procent, mens priserne for at købe bus- og togdrift steget tilsvarende. Det har over de sidste par år kostet tre regionale buslinjer livet. Og for et par år siden var udsigten til stop for et statsligt tilskud ved at få politikerne til helt at lukke den lokale togbane mellem Høng og Tølløse.

- Vi og kommunerne har store og langsigtede strategier for en sammenhængende kollektiv trafik. Men når dagsordenen hele tiden har været, at vi må hugge en hæl og klippe en tå, for at få enderne til at nå hinanden, er det altså svært at lave sammenhængende kollektiv trafik, siger Peter Jacobsen.

Både han og Venstres Jens Ravn, der også sidder i regionens trafikudvalg, mener at smertegrænsen for den kollektive trafik er nået.

- Vi er meget låste af den stramme økonomi, og vi kan slet ikke udvikle området. Og vi kan ikke undvære nogen af de busruter, vi har i dag, siger Jens Ravn.

Kirsten Rask, regionsrådskandidat for S, peger på, at den stramme økonomi gør det sværere at udvikle den kollektive trafik til især unges behov.

- Jeg kunne eksempelvis godt tænke mig, at man gjorde de unges rejsetid til studietid ved at sikre wifi eller bare bedre netdækning. Især i togene, der egner sig bedst til studietid, siger hun.

Ifølge Peter Jacobsen er der kun en løsning på de økonomiske udfordringer: Regionerne må ikke udskrive skatter, og der er vandtætte skotter imellem de enkelte pengekasser, så Christiansborg-politikerne må til lommerne.