21. september 2020
Bagerst i stuen har kunstner Alan Waring sit atelier, hvor han fremstiller unika keramiske værker af dyr, men med refleksioner over det samfund, vi lever i. Foto: Charlotte Koefoed
gallery icon

Se billedserie

Bagerst i stuen har kunstner Alan Waring sit atelier, hvor han fremstiller unika keramiske værker af dyr, men med refleksioner over det samfund, vi lever i. Foto: Charlotte Koefoed
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Paradokser og absurditeter finder udtryk i dyrene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Paradokser og absurditeter finder udtryk i dyrene
Ugebladet Vestsjælland - 20. maj 2020 kl. 14:59
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Ad forskellige omveje flytter Alan Waring til Reersø i 2013, og de to seneste år har han boet i den ene længe hos Marianne Slot og Karsten Pennov.

Her har han sit lille atelier, som i virkeligheden er en del af stuen. Men mere behøver 52-årige Alan Waring ikke for at lave sine helt utrolige dyreskulpturer, som senere bliver brændt hos keramiker Finn Hansen på Kulbyvej i Høng eller Guldagergård i Skælskør og udstillet og solgt verden over via Galleri Oxholm i København.

Hans værker er efterhånden kendt vidt og bredt, men på Reersø lever han det stille liv, modellerer sine skulpturer, er sammen med sin kæreste og går lange ture i naturen, oftest med et kamera i hånden.

Vejen, til den tilværelse han har nu, har været lang og med mange bump, men Vestsjælland har spillet en central rolle i hans liv.

- Da jeg var 23 år gammel, flytter jeg ud til min far, Jørgen Waring, som bor i Hallebyore. Han havde kort forinden vundet to belgiske heste i et væddemål i Jylland, og dem begyndte jeg at tegne. Jeg har altid været god til at tegne, men min far, som ud over at være storvildtsjæger, sømand hos Mærsk og verdensmand, også er en dygtig maler, gav mig ret kontant kritik. Kort sagt sagde han, at jeg ikke malede ordentligt. Han sagde, jeg skulle tage en klump ler og lave skulpturer i stedet for, fortæller Alan Waring.

Han opsøgte to lokale keramikere, Ole Pedersen og Finn Hansen på Askvad, den gamle skole i Hallebyore, fik en klump ler og siden da har leret været hans foretrukne udtryksform.

Billede

Alan Waring i sit atelier i gang med et værk.


I begyndelsen var det fortrinsvis heste, Alan Waring lavede skulpturer af, og han brugte utrolig meget tid på at studere de belgiske heste.

De store, voluminøse afrikanske dyr

Som barn var Alan med sin far i Afrika. De imponerende dyr gjorde stort indtryk og kom til at betyde meget for hans kunstneriske udtryk. Men først skulle han en tur forbi Holbæk Kunsthøjskole, hvor fagene filosofi og kunsthistorie næsten blev valgt i trods, men kom til at betyde et vendepunkt.

Picasa

Hippo-oceanaut fra 2017.


- Pludselig forstod jeg, hvorfor jeg lavede det, jeg gjorde. Ved at snakke om og studerer andre kunstnere, fik jeg sat ord på, hvad min kunst handlede om: At det jeg lavede, skulle være tæt på både mit hjerte og min hjerne. Min kunst skal ligne noget, jeg er ikke abstrakt kunstner, og der skal være noget substans, forklarer Alan Waring.

Fra kun at lave heste, gav det nu mening at lave skulpturer, altid i ler, af de store, fantastiske afrikanske dyr.

- De store afrikanske dyr er jo i sig selv imponerende væsner, og for mig er de blevet synonyme med den smukkeste side af naturen, som jeg har kendskab til, siger Alan Waring.

De første afrikanske dyr var naturtro, men efterhånden, som Alan blev ældre, kom der en modenhed i hans refleksion over den verden, vi lever i, og det gav anstødet til de værker, som Alan fortrinsvis laver i dag.

Verden er paradoksal

For et par år siden læste Alan Waring en artikel med en illustration af, hvor mange af vores organer, der kan skiftes ud.

- Det er jo enormt paradoksalt, at vi på den ene side kan skifte de organer ud, der ikke dur længere, vi får livsforlængende medicin og bliver ældre og ældre, mens verden lider af overbefolkning. Vores verden er absurd og fyldt med modsætninger. Det gælder også de produkter, industrien laver med nøje afmålt levetid, printere, der går i stykker efter to år og en måned, fordi det, for producenterne, ikke kan betale sig at lave produkter, der holder længere. Forbruget bliver holdt kunstigt i vejret. Det reflekterer jeg over i mine værker, forklarer Alan Waring.

Billede

En elefant får et helt nyt udtryk i
Alan Warings keramiske univers.


På reolen ved værkstedet ligger flere keramiske dyr, der er klar til at blive brændt og på arbejdsbordet ligger et mere klar, beskyttet af et stykke plastik.

- Når jeg giver dyrene tøj på, laver låger i dem med en timer på, eller dresser en gorilla op med kjole og make-up, er det fordi at jeg fabulerer over absurditeter i samfundet og tilværelsen, siger Alan Waring.

Men uden naturen, som er en stor inspirator og de daglige ture på Reersø, går det ikke.

- Her har jeg fundet en rytme og en ro til at lave min kunst, slutter Alan Waring.

Har debatten om sexisme taget overhånd?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk