5. juli 2020
Medlemmerne af Hørsholm Kommunalbestyrelse har i denne valgperiode - fra 1. januar 2018 og til 2. juni 2020 - stillet administrationen 634 spørgsmål. Foto: Morten Timm
gallery icon

Se billedserie

Medlemmerne af Hørsholm Kommunalbestyrelse har i denne valgperiode - fra 1. januar 2018 og til 2. juni 2020 - stillet administrationen 634 spørgsmål. Foto: Morten Timm
Foto: Morten Timm
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tidsforbrug skal måles: Politikere presser administration med spørgsmål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tidsforbrug skal måles: Politikere presser administration med spørgsmål

Borgmester og viceborgmester ønsker at få belyst, hvor meget tid kommunens embedsmænd bruger på at svare på politikernes spørgsmål. 2½ år inde i valgperioden er der kommet 634 spørgsmål

Ugebladet Hørsholm - 30. juni 2020 kl. 18:00
Af Morten Timm
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hele 79 gange på årets første fem måneder er der tikket spørgsmål ind til kommunens administration fra Hørsholms folkevalgte politikere.

arrow Læs også: DEBAT: Vi folkevalgte er borgernes talerør

634 spørgsmål er det blevet til siden valgperioden begyndte 1. januar 2018, og tendensen ser ikke ud til at være aftagende. Oveni kommer en øget kompleksitet i spørgsmålene, plus der meget tit følger både uddybende og opfølgende spørgsmål, som ikke er med i den aktuelle optælling.

Topscoreren er Venstres Anne Ehrenreich, der alene har stillet 29 spørgsmål i perioden fra 1. januar til 2. juni i år. Dansk Folkepartis Glen Madsen følger efter på andenpladsen med 18 spørgsmål, og Liberal Alliances Jakob Nybo tager tredjepladsen med syv spørgsmål.

Alene tegner de tre sig for tre ud af fire spørgsmål.

Må kigge på os selv

Det er en udvikling der presser administrationen, da det kræver stadig mere tid og flere ressourcer at give svar tilbage. Hvor meget tid er der ingen, der ved, men det ønsker de radikales Henrik Klitgaard nu at få kastet lys over. På det seneste økonomiudvalgsmøde har han foreslået, at der udarbejdes et beslutningsforslag, så man kan registere administrationens tidsforbrug på at svare på politikernes spørgsmål.

"Alle andre steder i kommunen taler vi om at effektivisere, men vi vil ikke tale om effektivisering af serviceringen af os politikere. Det tidsforbrug kunne jeg godt tænke mig at få belyst. Når vi kræver af andre, at de kigger på deres arbejdsopgaver, så kan vi også kigge på os selv," siger Henrik Klitgaard til Ugebladet.

Relevans og mistillid

Det radikale byrådsmedlem skynder sig at tilføje, at han på ingen måde vil træde demokratiet under fode, da det er en politikers gode ret at kunne stille spørgsmål.

"Det her kan jo gå begge veje. Vi kan få oplyst, at der ikke bruges så meget tid, som vi tror, og så er det bare at spørge løs. Men det kan også være, at vi skal se det på en anden måde, hvor vi som politikere skal være mere selvkritiske og se på relevansen af vores spørgsmål - hvis det viser sig, at der bruges for mange timer og hele årsværk på det," uddyber Klitgaard.

FAKTA
De 79 spørgsmål i år er sådan fordelt:


Anne Ehrenreich (V): 29
Glen Madsen (DF): 18
Jakob Nybo (LA): 7
Ann Lindhardt (V): 5
Thorkild Gruelund (SK): 4
Annette Wiencken (UP): 4
Maj Allin Thorup (K): 3
Svend Erik Christiansen (S): 1
Kristian N. Jensen (V): 1
Charlotte Kirchheiner (K): 1
Fritz Reuther (V): 1


Hørsholm Kommune begyndte at registrere spørgsmål fra byrådsmedlemmerne i 2018. Tidligere kom spørgsmålene spredt til de forskellige forvaltningsområder, nu samles de ét sted.
  • I 2018 indkom der 321 spørgsmål.
  • I 2019 indkom der 234 spørgsmål
  • I 2020 er der fra 1/1 til 2/6 kommet 79 spørgsmål fra Hørsholms byrådsmedlemmer

Hans egen formodning er, at der bliver brugt meget tid i administrationen på at løse den opgave, ligesom han sætter spørgsmålstegn ved relevansen i flere af de seneste 79 spørgsmål.

"Jeg kan fra visse politikere desværre godt tolke det som mistillid til administrationens fremlægning af sager," siger Klitgaard.

Den del vil borgmester Morten Slotved ikke kommentere på, men han bakker op om Henrik Klitgaards forslag med at få tidsforbruget belyst.

Vi skaber en arbejdsbyrde

"Udfordringen er, at vi skal skære ned og afbureaukratisere med færre medarbejdere og mindre brug af advokater og konsulenter, men vi er selv med til at genere en masse opgaver. Administrationen er presset med mange tunge spørgsmål og aktindsigter fra kommunalbestyrelesmedlemmer, hvor der også skal udleveres mange dokumenter. Det giver en øget arbejdsbyrde, som jeg mener er vigtig at få belyst, så vi kan forstå, hvad det er, vi sætter i værk. Oveni der også klages over lange svartider," fastslår Morten Slotved.

"Vi skal på ingen måde forhindre demokratiet i at arbejde, og jeg hylder den transparens, vi har, men vi skal have indsigt i, at det koster noget, og vi skal vurdere om der reelt er ressourcer nok til det," tilføjer borgmesteren.

Hos Glen Madsen (DF) er der stor tilfredshed med, at han sidder på andenpladsen med foreløbig 18 spørgsmål i 2020.

Stolt af topplacering

"Jeg er virkelig stolt af at figurere i toppen af listen, fordi man som politiker skal gøre sit bedste for at være så godt forberedt som muligt. Jeg stiller spørgsmål for at blive klogere og træffe beslutninger på et så oplyst grundlag som muligt," siger DF-politikeren til Ugebladet.

Han er lidt delt med forslaget om at registrere administationens tidsforbrug på svar.

"På den ene side er det fint for mig, men det skal ske på lige vilkår, og det skal være det samlede billede. For borgmesteren og udvalgsformændene stiller mange mundtlige spørgsmål til administrationen, som kræver lige så meget tid at besvare, og de er jo ikke talt med her. På den anden side undrer det mig, at vi nu skal pålægge administrationen en ekstra opgave," oplyser Glen Madsen.

Han mener i øvrigt, at han ikke har stillet et eneste spørgsmål uden relevans, og afviser påstanden om, at det er politikerne, der presser administrationen med de mange spørgsmål.

"Det er ikke os, der lægger administrationen ned. Det gør de efter min mening selv, når de enten ikke svarer på det man spørger om, når kvaliteten i svarene gør, at man må stille spørgsmålet igen og igen, eller når de trækker tiden med aktindsigter," fastslår DF'eren.

"Vi kunne spare oceaner af ressourcer, hvis de i stedet svarede og ikke holdt det mest muligt hen i mørket, som desværre er kulturen under borgmesteren," tilføjer han.

arrow Videoovervågning: Ja til Kokkedal, nej til Rungsted
29. juni 2020 kl. 14:30 Opdateret: kl. 15:17
Har du ændret dine indkøbsvaner i forbindelse med coronakrisen?