11. august 2020
Hørsholm Kommune bliver først en røgfri arbejdsplads til efteråret - og der er ingen gratis nikotintyggegummi til medarbejderne.
Hørsholm Kommune bliver først en røgfri arbejdsplads til efteråret - og der er ingen gratis nikotintyggegummi til medarbejderne.
Foto: Kenishirotie - stock.adobe.com
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rygestop: Kommune må ikke betale for medarbejdernes tyggegummi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rygestop: Kommune må ikke betale for medarbejdernes tyggegummi

Rygeafvænningsprodukter er forbeholdt storrygere, socialt udsatte, psykisk sårbare, kronisk syge, personer med kort eller ingen uddannelse eller gravide

Opdateret 13. maj 2020 kl. 16:40
Ugebladet Hørsholm - 13. maj 2020 kl. 16:10
Af Fred Jacobsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hørsholm Kommune skulle efter planen være en røgfri arbejdsplads pr. 1. august. Så kom COVID-19 på tværs, så nu hedder den 1. november i stedet for.

arrow Læs også: Frivillige vil sikre lokal handel

Virussygdommen - ikke mindst bestræbelserne for at forhindre smittespredning - har betydet, at rygende medarbejdere ikke har kunnet komme på de rygestopkurser, som skulle være med til at understøtte målet om at blive en røgfri arbejdsplads.

Derfor har Økonomiudvalget i dag besluttet at udskyde starten på medarbejdernes nye røgfri tilværelse.

Må til lommerne

Og hvis medarbejderne får brug for nikotintyggegummi eller andre afvænningsprodukter for at komme rygetrangen til livs, må de selv til lommerne.

Kommunen har nemlig fået forbud mod at udlevere gratis tyggegummi til medarbejderne.

De er for almindelige

"Almindelige medarbejdere er ikke en gruppe, der kan få udleveret et gratis lægemiddel," forklarer kommunaldirektør Pernille Halberg Salamon.

FAKTA
Lægemiddellovens § 67, stk. 1 lyder: "Til offentligheden må der ikke vederlagsfrit udleveres lægemidler. Lægemiddelstyrelsen kan dog give tilladelse til vederlagsfri udlevering af lægemidler til offentligheden, hvis udleveringen ikke sker i reklameøjemed."

Forholdet er reguleret i Lægemiddellovens § 67, stk.1, som der ifølge Lægemiddelstyrelsen kun kan dispenseres fra for storrygere, socialt udsatte, psykisk sårbare, kronisk syge, personer med kort eller ingen uddannelse eller er gravide.

Fint formål, men...

Og Lægemiddelstyrelsen har også meddelt kommunen, at der ikke er noget, der "nødvendiggør, at I som kommune afholder udgifterne til rygeafvænningsprodukter for jeres medarbejdere. Dette er til trods for, at ansøgningen indeholder et anerkendelsesværdigt formål."

Sparer op til 75.000

Planen var ellers, at kommunen ville indkøbe det tyggegummi, der skulle til for at få medarbejderne til at kvitte smøgerne. Det betyder, at de 25.000 til 75.000 kroner, der skulle købes tyggegummi for, bliver i kommunens kasse.

Rygestopkurserne er i øvigt gratis for kommunens medarbejdere, men kommer til at foregå uden for arbejdstiden.

Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?