14. august 2018
Kim Plaschkes hangar er snart klar. Der skal være højt til loftet, fordi porten bliver tre meter høj. Der skal være plads til haleroret.
gallery icon

Se billedserie

Kim Plaschkes hangar er snart klar. Der skal være højt til loftet, fordi porten bliver tre meter høj. Der skal være plads til haleroret.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Flyveplads udvider med nye hangarer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flyveplads udvider med nye hangarer
Ugeavisen Næstved - 03. juli 2018 kl. 05:25
Af Jan Jensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Næstved Flyveplads gennemfører en historisk udbygning, og får plads til fire nye privatfly.

Cessna-flyveren blæser forbi på det sidste stykke af landingsbanen. En hare har netop taget flugten ud på den nærmeste mark. Den er i sikkerhed, mens pilot Søren Nielsen trækker flyet sikkert op mod vinden. Et af de ultralette fly er lettet få minutter forinden. Der er rift om den godt 423 meter lange grønne og nyslåede grønne landingsbane ved Stenbæksholm. Solen er med denne fredag formiddag, hvor også en pilot på jorden har travlt med at bygge hangarer.

arrow Læs også: Søren går på vingerne med luftfotografen
Flyver til Aarhus

Kim Plaschke bor ved Dyves Bro, og han befinder sig på et stillads fem meter over jorden. Han har netop hentet sit fly i Ringsted og det skal meget gerne under tag, inden uger med tørke afløses af regn tæt ved kanalens udmunding i Karrebæk Fjord.

Plaschkes nye hangar er en af i alt fire, som Næstved Kommune har givet tilladelse til at opføre, og den mulighed har Plaschke taget. Fremover kan han flyve til Aarhus på en time.

Nabo-hangaren er også under opbygning. Det er formanden for Sydsjællands Flyveklub, der har base på flyvepladsen, Karl Langweiler, der er i fuld gang med at lægge tag på den krumme konstruktion. De nye hangarer er væsentlig højere end de gamle, hvoraf den ældste er en ombygget lade. I mange år har pladsen haft de fire gamle hangarer men nu kommunen har givet lov til, at de eksisterende hangarer moderniseres eller genopføres.

Formand for flyveklubben, Karl Langweiler, er meget tilfreds med muligheden for udvikling, og han oplyser, at flyvepladsen blev etableret i midten af 1960'erne. Starten på pladsens historie begyndte, da en lokal importør af hummer begyndte at flyve til Skotland for at hente dem hjem til Næstved, men der er hverken toldfri salg eller kontroltårn på Stenbæksholm Flyveplads, som den også kaldes.

Fakta om flyvepladsen
  • Sydsjællands Flyveklub blev oprettet i 1965 og tæller 10-15 medlemmer - med eller uden hangar på flyvepladsen.
  • Pladsen har hidtil haft fire hangarer af ældre dato, men har fået lov af Næstved Kommune til at udvide med fire nye hangarer og modernisering eller genopførelse af de eksisterende.
  • Flyvningens historie fra Stenbæksholm tæller beretningen om en mand, der midt i 1960’erne tog initiativ til at skabe en landingsbane ved Stenbæksholm. Den blev brugt til at flyve hummer ind fra Skotland.
  • Styrtet i 2011: I nyere tid er det mest fritidsflyvning, der foregår fra Næstved Flyveplads. Pilot Søren Støvrings flyvning januar 2011 huskes som en af de mest spektakulære, idet han fik et såkaldt white-out og et forsøg på at få flyet tilbage til Stenbæksholm endte med et styrt på Karrebæk Fjord. Der var heldigvis is på fjorden og piloten og to passagerer slap med livet i behold.
Nysgerrige vil lære at flyve

Flyvepladsen er stadig stedet, hvor drømmen om at flyve tager sin begyndelse. Hangar-byggeriet kan ses fra landevejen, og det har ført et par nysgerrige på besøg.

Interesserede kan høre mere om pilotuddannelsen til de ultralette fly, som flyveklubben tilbyder.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk