17. februar 2019
Borgmester Michael Ziegler (K) er glad for, at der nu er kommet et løfte om en forundersøgelse af en Ring 5 Syd - et ønske, han længe har arbejdet for at få realiseret. Foto: Kim Rasmussen
gallery icon

Se billedserie

Borgmester Michael Ziegler (K) er glad for, at der nu er kommet et løfte om en forundersøgelse af en Ring 5 Syd - et ønske, han længe har arbejdet for at få realiseret. Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ziegler om Ring 5: Vigtigt at sikre den rette placering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ziegler om Ring 5: Vigtigt at sikre den rette placering
Taastrup - 20. januar 2019 kl. 16:41
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det var en glad borgmester i Høje-Taastrup, der modtog nyheden om, at regeringen vil sætte gang i en forundersøgelse af etableringen af en Ring 5 Syd fra Frederikssundsmotorvejen til Køge.

arrow Læs også: Efter ring 5-melding; Borgmester er klar til at snakke omfartsvej

- Det er noget, vi har arbejdet målrettet på i et par år, så det er fantastisk, at der endelig kommer skub i planerne, siger borgmester Michael Ziegler (K).

Han mener nemlig, at en Ring 5 vil reducere nogle af de trafikale problemer, der er i hovedstadsområder - og også lokalt i Høje-Taastrup.

- Der er for eksempel mange, der ikke skal ind til København men rundt om, som kører gennem Sengeløse. Der er på nogle tidspunkter af døgnet meget trafik omkring gadekæret i Sengeløse, og det er jeg overbevist om, at en Ring 5 vil kunne afhjælpe, siger han og peger også på områder i Hedehusene, der kunne have gavn af en Ring 5.

- Brandhøjgårdsvej er i dag belastet af ikke mindst tung trafik, og det tror jeg også, at en Ring 5 ville kunne afhjælp. Men det er netop sådan nogle ting, en forundersøgelse kan være med til at afdække, siger han.

Og derfor er det så vigtigt, at Høje-Taastrup Kommune er med i det arbejde.

- Det er klart, at vi vil arbejde for den optimale placering og er opmærksomme på, hvor i transportkorridoren motorvejen placeres. Vi skal have størst mulig afstand til Sengeløse vest, og jeg tror også, det er muligt at få et par hundrede meters afstand. Der er andre steder i kommunen, man ville være lykkelig for et par hundrede meters afstand til en motorvej, påpeger Michael Ziegler.

- Derudover skal den anlægges så klogt som muligt. Den del af Ring 5, vi allerede har etableret i Høje-Taastrup, er gravet ned i terrænnet, og det ser jeg gerne, man kan gøre hele vejen gennem Høje-Taastrup Kommune, siger Michael Ziegler.

(I billedgalleriet over artiklen kan du se den fysiske placering af transportkorridoren gennem Høje-Taastrup Kommune).

Medfinansierer forundersøgelsen

I 2017 besluttede Høje-Taastrup Kommune at smide 1,2 millioner kroner i puljen for at få sat skub i en forundersøgelse af Ring 5 Syd.
Også Ishøj, Vallensbæk, Ballerup og Køge kommuner samt Region Hovedstaden gav tilsagn om at medfinansiere undersøgelsen.

- Det er et stort milliardprojekt, som Folketinget må se at få øjnene op for. Vi vurderer, at det vil være nemmere at få sat i gang, hvis vi kommuner også villige til at investere nogle penge i at fremme projektet. Så i stedet for bare at kræve, at man kommer i gang, tilbyder vi nu at være med til at finansiere forundersøgelsen, sagde Michael Ziegler dengang.

Og det har åbenbart givet pote, at kommunerne og regionen kommer med penge til forundersøgelsen. I hvert fald vil regeringen i sit nye hovedstadsudspil igangsætte en forundersøgelse af Ring 5 Syd samt en planlægningsundersøgelse i den nordlige del af Ring 5.

Skal se på flere forslag

Formålet med forundersøgelsen af en sydlig Ring 5 er at finde et eller flere relevante forslag, som medvirker til at afhjælpe dagens trafikale problemer, mens miljømæssige forhold og lokale udviklingsplaner søges tilgodeset.

- Biltrafikken på Sjælland stiger kraftigt i disse år, og det koster samfundet rigtig mange penge, når vi spilder tiden på at holde i kø. Vores undersøgelser viser, at det på sigt ikke vil være nok at udvide de eksisterende motorveje i ringforbindelserne for at afhjælpe det pres, der er på vejene. Derfor vil vi nu undersøge mulighederne for at lave en ny motorvej, der kan lede noget af trafikken uden om København, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Den nye motorvej skal placeres i det, der kaldes Ring 5-korridoren, som løber fra Køge til Helsingør. Korridoren har siden 1982 været en del af den bindende fysiske planlægning for infrastrukturen i hovedstadsområdet. Forundersøgelsen vil omhandle den sydlige del af korridoren fra Køge til Frederikssundsmotorvejen og vil blive finansieret af staten og de omkringliggende kommuner i fællesskab.

Da der ikke hidtil har været lokal opbakning til at en ny motorvejsforbindelse i den nordlige del af Ring 5-korridoren, igangsættes her i stedet en planlægningsundersøgelse med det formål at se på mulighederne for at indsnævre korridoren. Den nuværende arealreservation begrænser nemlig mulighederne for bebyggelse i området.

Beregninger viser, at trafikken på motorvejene og andre overordnede veje i hovedstadsområdet vil stige med op til 35 procent frem til 2030, hvilket med det eksisterende vejnet vil betyde en væsentlig forøgelse af trængslen på vejene.

Vejdirektoratet afsluttede i 2013 en strategisk analyse, der konkluderede, at en ny sydlig vejforbindelse i Ring 5-korridoren vil give den største aflastning af motorvejsnettet omkring København og den bedste samfundsøkonomiske forrentning.

arrow Ring 5: Endnu mere støj i Solrød
22. januar 2019 kl. 13:31 Opdateret: kl. 11:38
arrow Ring 5 står i vejen for Allerøds udvikling
22. januar 2019 kl. 09:50 Opdateret: kl. 09:50
arrow Regeringen parat til at skrumpe Ring 5
20. januar 2019 kl. 11:24 Opdateret: kl. 11:44

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk