24. november 2017
Alle 10 opstillede partier og lister var repræsenteret ved aftenens velbesøgte valgmøde på Sengeløse Kro. Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

Alle 10 opstillede partier og lister var repræsenteret ved aftenens velbesøgte valgmøde på Sengeløse Kro. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Trafik står vælgerne nær i landsbyerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafik står vælgerne nær i landsbyerne
Taastrup - 09. november 2017 kl. 14:56
Af Lisbeth Jansen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Måske fordi det helt tydeligt lå de fremmødte i salen meget nært, var det især trafik i form af Ring 5-motorvejen og det helt nære som cykelstier, offentlig transport og sikre skoleveje ultralokalt, der blev diskuteret mest heftigt, da Sengeløses aktive vælgerskare onsdag aften havde besøg af 10 kandidater til kommunalvalget, der tilsammen repræsenterede alle de opstillede partier.

Hele den første halvdel af den valgdebat, der var arrangeret af Sengeløse Kommunalforening og afholdt på Sengeløse Kro, handlede således om trafik af forskellig art.

Det skriver DAGBLADET Roskilde torsdag.

Et spørgsmål fra salen gik på, at hvad politikerne ville gøre for mere belysning, fordi en del af Sengeløses cykelstier er ret mørke i vinterhalvåret, og at forældre derfor ikke gerne sender deres små børn ud på dem.

Mens et andet spørgsmål gik på de farlige veje med mange sving og hurtigkørende biler, som Sengeløses cyklister kører på - hertil et forslag om at skæve til Egedal Kommune, der har genindført yderområde-busser ved at skære i skolebusserne. Og så blev rundkørslen ved Bondehøjvej taget op, hvor der mangler korrekt skiltning, og man skal krydse tre vejbaner som blød trafikant i en bestemt retning.

Flere af de politikere, der allerede sidder i byrådet nævnte, at disse emner var gode at tage op i den dialog med landsbyerne, som man har en gang om året eller til kommunens vejbesigtigelse.

Der var bred enighed om, at skolevejene selvfølgelig skal være sikre og have lys.

Men i panelet var der lidt uenighed om, hvornår der er penge i budgettet til at sikre lys på vejene.

Socialdemokraternes Hugo Hammel kom ind på, at det i hans optik er noget, der bliver udskudt til senere og senere i budgettet.

Til det svarede borgmester Michael Ziegler (K) blandt andet, at der i 2018 og 2019 er store poster ude til to skoler og et rådhus, der også skal dækkes.

Venstres Tina Nedergaard bød ind med fokus på samkørsel på grund af de større afstande, det medfører at bo i en landsby.

Ring 5 optog naturligt nok også befolkningen i Sengeløse. Det har allerede på tidligere valgmøder været fremme, at byrådspolitikerne taler om at få motorvejen til at gå vest om Sengeløse.

Mens Enhedslisten meldte ud, at de ikke går ind for Ring 5, er en del andre partier for. Heriblandt Konservative, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og SF.

Som Lars Prier (DF) udtrykte det:

- Vi går ind for Ring 5, men vi ved ikke endnu, hvor den skal starte og slutte. Dog vil en placering af den vest for Sengeløse kunne afhjælpe noget af al det trafik, I har herude, sagde han.

Blandt de af politikerne, der bor i Sengeløse, sagde Hugo Hammel (S).

- Jeg er ikke tilhænger af en Ring 5. Men hvis man skal lave den, skal det være den fulde udgave fra Køge til Nordsjælland, for ellers giver den ikke mening.

Liberal Alliances Tonni Buur kom ind på en øget risiko for skolevejene i Sengeløse på grund af den kommende motorvej.

Tina Nedergaard (V) er ikke videre begejstret for at få en motorvej tæt på Sengeløse, men sagde:

- Når vi i Venstre alligevel går ind for den, er det i erkendelse af, at der er for meget trafik på for små veje, sagde hun og nævnte også, at man som Sengeløse-pendlere vil få mere tid med familien frem for at bruge den på lang transport.

Debatten om motorvejen affødte yderligere spørgsmål fra borgerne om løsninger i forhold til støjgener i landsbyen, og her gik nogle af svarene fra politikerne på at støjvolde og en nedgravning af vejen kan være måder at begrænse støjen på.

Da snakken faldt på bustrafikken, var en af de første til at svare Hugo Hammel (S).

- Vi vil gerne prioritere bustrafikken i yderområderne. Her skal være en ordentlig busbetjening, især i myldretiden og i aftentimerne, siger han.

Herefter fik Michael Ziegler ordet.

- I forhold til trafikken er det et både og, ikke et enten eller, vi arbejder for. Men jeg kan ikke love, at jeg går hjem og laver en masse om, for buslinjerne er et meget følsomt emne, og det er rigtig dyrt at opgradere, sagde han, hvorefter Lars Prier fra DF knyttede en kommentar til emnet:

- Da vi pillede ved linje 116 bragte det sindede i kog, og med rette, sagde han blandt andet.

I anden halvdel af valgdebatten blev der fra ordstyrerens side taget hul på et helt andet emne, nemlig de tre boligområder i kommunen, der er på ghettolisten. Fra salen kom der desuden en del spørgsmål om skoler og daginstitutionernes normering.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk

LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk