14. december 2019
Den høje pylon står nu som et vartegn for broen, der skal forbinde den nye bydel Nærheden med det eksisterende Hedehusene.
gallery icon

Se billedserie

Den høje pylon står nu som et vartegn for broen, der skal forbinde den nye bydel Nærheden med det eksisterende Hedehusene.
Foto: Høje-Taastrup Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Se billederne: 28 meter høj bro-pylon kom på plads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Se billederne: 28 meter høj bro-pylon kom på plads
Opdateret 17. november 2019 kl. 16:13
Taastrup - 17. november 2019 kl. 15:17
Af Stina Felby Egerup
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det gik helt efter planen, da en 28 meter høj pylon skulle monteres på broen, der skal forbinde den nye bydel Nærheden med det eksisterende Hedehusene.

Den nye bro er en såkaldt skråstagsbro, som betyder, at brodækket skal hænge i kabler fra en pylon. Det er den pylon, der blev opsat natten mellem fredag og lørdag

COWI er rådgiver på bro-projektet og melder, at de i løbet af aftenen og natten fik monteret pylonen og tre stag på skråstagbroen, og at alt forløb planmæssigt.

Sporrene var spærret

Arbejdet krævede, at togsporrene mellem Roskilde og København blev spærret for tog, og derfor skulle opgaven løses inden for en fast tidsramme.

Montagen blev påbegyndt omkring klokken 23.30, og klokken 02.20 var pylon og tre stag monteret.

De resterende stag fastgøres, opspændes og justeres i løbet af den efterfølgende uge.

Et sjældent syn

Det er relativt sjældent, at der i Danmark sættes pyloner og stag, og arbejdet udføres af specialister fra Italien.

Pylonen er svejst og færdigmalet på værksted, hvorefter den er transporteret til byggepladsen med specialtransport.

Pylonen blev rejst ved hjælp af to kraner - en primær kran, der løfter selve pylonen, og en mindre kran, der har fat ved pylonens fod og hjælper med at styre den.

42 meter bro

Den nye bro er 42 meter lang og 17 meter bred. Pylonens højde er 28 meter.

Broen fører et kørespor og en delt sti (fodgængere og cyklister) i hver retning over banen.

Broen er blandt andet funderet på borede pæle, der er 1,2 meter i diameter og op til 30 meter dybe.

Brodækket blev løftet ind i to sektioner i starten af september og er siden blevet sammensvejst til ét brodæk. Brodækket har været understøttet af en midlertidig konstruktion, der vil blive fjernet, når pylon og stag er monteret.

Høje-Taastrup Kommune og byudviklingsselskabet NærHeden P/S samarbejder om at bygge broen.

COWI er rådgiver på projektet, og DISSING+WEITLING er arkitekt.

Hovedentreprenøren er Jorton.

Redaktionen

Ring på 43 77 26 30 eller skriv til:
redaktiontaastrup@sn.dk